Haku

Osallistamisen vaikutus työtyytyväisyyteen : hanketutkimus Yritys X Oy:ssä

QR-koodi

Osallistamisen vaikutus työtyytyväisyyteen : hanketutkimus Yritys X Oy:ssä

Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, onko laskusuunnassa olevaa työtyytyväisyyttä mahdollista parantaa osallistamalla henkilöstöä kehityshankkeisiin, jossa kehitettävät ideat ovat tulleet itse työntekijöiltä. Tutkimuksen taustalla ollut hanke aloitettiin kysymällä kahdeksan eri yksikön työntekijöiltä mitä asioita he haluaisivat kehittää jokapäiväisessä työssään, jotta asiakastyöhön jäisi enemmän aikaa. Toissijaisena tavoitteena hankkeessa on parantaa asiakastyytyväisyyttä. Yksi syy laskeneeseen asiakastyytyväisyyteen on proaktiivisuuden puute asiakkaita kohtaan. Kehityshanke toteutettiin projektihankkeena, missä opinnäytetyön kirjoittaja toimi projektin vetäjän roolissa.

Teoriaosuus keskittyy henkilöstötyytyväisyysteoriaan, johon sisällytettiin osioita työhyvinvoinnista, henkilöstötyytyväisyydestä, henkilöstön osallistamisesta sekä näiden asioiden merkityksestä liiketoimintaan. Lisäksi asiakastyytyväisyyttä käsitellään suppeammin.

Työtyytyväisyyden nykytilan selvitys hanketta kohtaan toteutettiin yrityksen omilla järjestelmillä. Henkilöstön kokemus hankkeen vaikutuksista tyytyväisyyden parantamiseen toteutettiin kvalitatiivisena kyselynä sekä puolistrukturoituna haastatteluna hankkeen viidelle alaryhmän vetäjälle. Kyselylomake sisälsi sekä valmiita että avoimia kysymyksiä.

Tallennettuna: