Haku

RAKENNUSPROJEKTIN VIIKKOTIEDOTE : CASE: IsoKristiinan laajennus ja uudistaminen 5411.4438

QR-koodi

RAKENNUSPROJEKTIN VIIKKOTIEDOTE : CASE: IsoKristiinan laajennus ja uudistaminen 5411.4438

Melu, pöly, muutokset kulkuyhteyksissä… Tässä vain muutama esimerkki rakennustyömaan aiheuttamista haitoista lähiympäristölleen. Rakennusurakka on projekti, jossa saattaa olla hyvinkin laaja organisaatio ja paljon sidosryhmiä. Ennen kuin rakennusprojekti voi alkaa, urakoitsijan on kuitenkin tultava valituksi. Tullakseen valituksi, on erotuttava joukosta. Yksi keino erottua on positiivisen yrityskuvan vahvistaminen viestinnän avulla. Läheskään kaikki rakennusalan yritykset eivät panosta viestintään juuri lain asettamia vaatimuksia enempää, vaikka nykyteknologia mahdollistaa helpon ja nopean viestinvälityksen.

Skanska-konserni on ottanut haasteen vastaan ja pyrkii erottumaan muista urakoitsijoista myönteisessä mielessä. Skanskassa arvot ovat tärkeässä asemassa ja luovat perustan koko toimintastrategialle. Sosiaalinen vastuu on yksi näistä arvoista ja käsittää muun muassa avoimen tiedonannon sidosryhmien kesken. Skanska Talonrakennus Oy aloitti maaliskuussa 2013 Etelä-Karjalan maakunnan suurimman kauppakeskuksen, IsoKristiinan uudistuksen ja laajentamisen. Kauppakeskus sijaitsee ahtaassa paikassa, pääkadun, kaupungintalon, hotellin ja asuintalojen ympäröimänä. Lisäksi kauppakeskus on toiminnassa koko projektin ajan. Häiriöistä tiedottamiseen on panostettava, jotta vältytään turhalta mielipahalta. Hanke on erikoinen, sillä Lappeenrannan kaupunginteatterin uudet tilat rakennetaan erillisprojektina kauppakeskuksen sisälle. Asukkaiden kiinnostus on ollut suurta ja avoimella tiedottamisella halutaan osallistaa heidät tähän koko kaupunkia koskevaan hankkeeseen.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työmaan arkitoiminnoista kertova tiedote julkaistavaksi. Keskeistä työssä oli selvittää sidosryhmät, joille tiedote lähetetään, tiedotteen lähetystiheys ja -tapa sekä sisältö. Lisäksi tehtävänä oli luoda julkaisulle sopiva ulkoasu. Teoriaosuudessa perehdytään käsitteisiin projekti sekä projektinjohtourakka, joka on hankkeen toteutusmuoto. Viestintää teoriassa tarkastellaan niin yleisesti kuin tiedotetta ajatellen. Tiedote luotiin tarpeeseen ja saadun palautteen perusteella siitä on ollut hyötyä lukijoilleen. Tiedotetta tullaan kehittämään koko projektin ajan muun muassa palautteiden perusteella. Vaikka tiedote on tehty kyseistä projektia ajatellen, on sen pohjaa ja ideaa mahdollista hyödyntää tulevissakin kohteissa.

Tallennettuna: