Sökning

KOULUKURAATTORIN SOSIAALIPEDAGOGINEN RYHMÄTYÖSKENTELY : Lapsinäkökulmainen työskentely lasten sosiaalisten taitojen vahvistamiseksi

QR-kod

KOULUKURAATTORIN SOSIAALIPEDAGOGINEN RYHMÄTYÖSKENTELY : Lapsinäkökulmainen työskentely lasten sosiaalisten taitojen vahvistamiseksi

Opinnäytetyön aiheena oli koulukuraattorin sosiaalipedagoginen työskentely ryhmän kanssa sosiaalisten taitojen vahvistamiseksi. Tavoitteena on tarkastella sosiaalipedagogista työotetta ryhmän kanssa kuraattorityön kehittämiseksi sekä ryhmämuotoisen työskentelyn toimivuutta koulukuraattorityössä. Kehittämistyö pohjautuu teoreettiseen tarkasteluun sosiaalityöstä, koulukuraattorin työnkuvasta sekä kuraattorin työn historiasta. Työskentelyn taustalla olivat sosiaalipedagogiikka ja sosiaalipedagoginen sosiaalityö koulussa, kerhotoiminta ja ryhmässä toimiminen. Lisäksi ryhmämuotoista toimintaa tarkastellaan vielä lapsinäkökulmaisen tutkimuksen näkökulmasta, sillä ryhmän toiminta perustui lapsilähtöisyyteen. Kehittämistyön välineinä käytettiin Askeleittain-ohjelmaa, Friends-ohjelmaa sekä Cacciatoren konfliktien selvittämisen keinoja ja Siposen liikennevalomallia. Ryhmämuotoista toimintamallia voidaan soveltaa samankaltaisissa ryhmämuotoisissa toiminnoissa. Jatkotutkimusaiheiksi nousivat lasten vertaisohjaaminen sekä kuraattorityön kehittäminen ja ajanmukaistaminen sekä koulukuraattoripalveluiden subjektiivisen oikeuden järjestäminen oppilaille ennaltaehkäisevän työskentelyn takaamiseksi.

The subject of the following Master’s thesis is school counselor’s social pedagogical work within a group to improve and strengthen social skills. The objective was to clarify the approach to social pedagogical work within a group, for the means of developing further school counselor’s work, and also examining the functionality of working with a group as a counselor. The theoretical part of the development work handles social work, the job description of the school counselor and the history of the school counselor’s work. There is a review in the theoretical part on social pedagogy and social pedagogical social work in schools, activity groups, and functioning in groups. Group activity is also reviewed from the view point of the child-centered research. The tools used in the research work are the Second step – program, Friends – program, the means of solving conflicts by Raisa Cacciatore and the Traffic light pattern by Ulpu Siponen. This group formed approach can be applied to similar activies within groups. The subjects that were raised for further research were children’s peer supervision, development and modernazation of the school counselor’s work and rearranging school counselor’s services for students to ensure preventive social work.

Sparad: