Haku

KOULUKURAATTORIN SOSIAALIPEDAGOGINEN RYHMÄTYÖSKENTELY : Lapsinäkökulmainen työskentely lasten sosiaalisten taitojen vahvistamiseksi

QR-koodi

KOULUKURAATTORIN SOSIAALIPEDAGOGINEN RYHMÄTYÖSKENTELY : Lapsinäkökulmainen työskentely lasten sosiaalisten taitojen vahvistamiseksi

Opinnäytetyön aiheena oli koulukuraattorin sosiaalipedagoginen työskentely ryhmän kanssa sosiaalisten taitojen vahvistamiseksi. Tavoitteena on tarkastella sosiaalipedagogista työotetta ryhmän kanssa kuraattorityön kehittämiseksi sekä ryhmämuotoisen työskentelyn toimivuutta koulukuraattorityössä. Kehittämistyö pohjautuu teoreettiseen tarkasteluun sosiaalityöstä, koulukuraattorin työnkuvasta sekä kuraattorin työn historiasta. Työskentelyn taustalla olivat sosiaalipedagogiikka ja sosiaalipedagoginen sosiaalityö koulussa, kerhotoiminta ja ryhmässä toimiminen. Lisäksi ryhmämuotoista toimintaa tarkastellaan vielä lapsinäkökulmaisen tutkimuksen näkökulmasta, sillä ryhmän toiminta perustui lapsilähtöisyyteen. Kehittämistyön välineinä käytettiin Askeleittain-ohjelmaa, Friends-ohjelmaa sekä Cacciatoren konfliktien selvittämisen keinoja ja Siposen liikennevalomallia. Ryhmämuotoista toimintamallia voidaan soveltaa samankaltaisissa ryhmämuotoisissa toiminnoissa. Jatkotutkimusaiheiksi nousivat lasten vertaisohjaaminen sekä kuraattorityön kehittäminen ja ajanmukaistaminen sekä koulukuraattoripalveluiden subjektiivisen oikeuden järjestäminen oppilaille ennaltaehkäisevän työskentelyn takaamiseksi.

Tallennettuna: