Haku

Vegaanit kuluttaja- ja matkailijasegmenttinä

QR-koodi

Vegaanit kuluttaja- ja matkailijasegmenttinä

Tässä opinnäytetyössä selvitettiin vegaanien matkailu- ja kuluttajakäyttäytymistä sekä laadittiin vegaanimatkailijoiden kuluttajaprofiili. Tämän profiloinnin avulla voidaan antaa kattava kuvaus vegaanisegmentin tarpeista, mikä lisää asiakasymmärrystä ja auttaa parantamaan vegaaniasiakkaille suunnattujen palvelujen laatua. Työn toimeksiantaja oli Vegaaniliitto ry.

Opinnäytetyön aineisto kerättiin kohderyhmälle laaditulla strukturoidulla Webropol-kyselyllä. Kyselyn avulla selvitettiin vegaanisegmentin tapoja matkustaa ja etsiä tietoa matkakohteista. Lisäksi kartoitettiin heidän kokemuksiaan vegaaniystävällisestä matkailusta Suomessa ja ulkomailla. Kyselyn avointen kysymysten avulla kerättiin parannusehdotuksia, toiveita ja suosituksia vegaaniystävällisistä kohteista. Kyselyyn vastasi 76 vegaania.

Opinnäytetyön tulokset olivat osittain ristiriitaisia, mutta myös vahvistivat jo olemassa olevia olettamuksia liittyen vegaanisegmenttiin. Kyselyyn vastanneet olivat pääasiassa korkeasti koulutettuja naisia, joiden tärkein motiivi veganismille oli eläinten oikeudet. Ristiriitoja ilmeni muun muassa kokemuksissa vegaaniystävällisen matkailun helppoudesta Suomessa. Tulokset puoltavat vegaaniystävällisille ravintola- ja matkailupalveluille olevan kysyntää. Tulosten mukaan vastaajat olisivat myös valmiita maksamaan enemmän vegaaneille suunnatuista matkailupalveluista. Tuloksista laadittiin yhteneväinen profiili kuvaamaan vegaanisegmenttiä, sekä saatiin selville tarkempia toiveita koskien vegaaniystävällistä matkailua.

Tallennettuna: