Haku

Eri toimipaikkojen ostolaskuprosessien kehittäminen ja yhtenäistäminen toimeksiantajayrityksessä

QR-koodi

Eri toimipaikkojen ostolaskuprosessien kehittäminen ja yhtenäistäminen toimeksiantajayrityksessä

Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota toimeksiantajayrityksen ostolaskuprosesseihin kehitysideoita, sekä auttaa yritystä valmistautumaan mahdolliseen muutokseen ja yhtenäistämiseen. Opinnäytetyössä tarkasteltiin siis IT:n ja taloushallinnon palveluja tuottavan yrityksen kahden eri toimipaikan ja kahden eri asiakkaan ostolaskuprosesseja. Ostolaskuprosessit kuvattiin yksityiskohtaisesti, niitä vertailtiin keskenään ja niistä pyrittiin etsimään kehitettäviä kohteita. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös muutokseen ja uuden järjestelmän käyttöönottoon, sillä toimeksiantajayrityksellä on tulevaisuudessa tarkoitus yhtenäistää eri toimipaikkojen järjestelmiä sekä toimintatapoja.

Tämä opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa hyödynnettiin kvalitatiivisia eli laadullisia tutkimusmenetelmiä. Yrityksen ostolaskuprosessien sen hetkinen tilanne selvitettiin haastattelemalla molempien toimipaikkojen ostolaskujen parissa toimivia henkilöitä. Haastattelut suoritettiin kasvokkain ja sähköpostin välityksellä tammikuussa 2020. Osa tiedoista perustuu omiin kokemuksiin ja havaintoihin, sillä olen työskennellyt toimeksiantajayrityksessä. Kehitysideat ovat peräisin haastatteluista, omista kokemuksista sekä ostolaskuprosessien vertailussa havaituista eroavaisuuksista sekä puutteista. Tutkimustulokset toimivat taas hyvänä perustana prosessien kehittämiselle ja yhtenäistämiselle.

Tallennettuna: