Haku

Twitterin käyttö urheilutapahtuman viestinnässä

QR-koodi

Twitterin käyttö urheilutapahtuman viestinnässä

Opinnäytetyössä tutustutaan Twitterin käyttöön urheilutapahtuman viestinnässä, sekä millaista keskustelua tapahtuman virallisella hashtagilla käydään tapahtuman ollessa käynnissä. Työn tavoitteena on luoda kokonaiskuva, kuinka juuri Twitteriä voi hyödyntää osana viestintää nimenomaan urheilutapahtumassa. Työn tietopohja perustuu alan kirjallisuuteen sekä verkkolähteisiin.

Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin ampumahiihdon maailmanmestaruuskilpailuissa Kontiolahdella maaliskuussa 2015. Työssä havainnoidaan kisojen aikana tallennettuja twiittejä määrällisesti sekä laadullisesti. Määrällisesti twiittejä käydään läpi kisojen ajan, mutta laadullisesti tarkempaan käsittelyssä on yksi kisapäivä. Lisäksi työssä analysoidaan, millaista ja kuinka sisältöä tuotettiin kisojen omalle käyttäjätilille.

Työssä käy ilmi, että pääsääntöisesti kisojen aikana keskustelua käytiin lähinnä kisatapahtumien ympärillä. Lisäksi oli huomattavissa twiittaajan oman suosikkiurheilijan menestykseksen merkitys twiittausinnossa: kun tämä pärjää, myös twiitataan enemmän. Pääsääntöisesti hashtagia käyttivät kielinään englantia, ranskaa ja suomea Twitterissä käyttävät.

Työ on toteutettu toimeksiantona kisat järjestäneelle seuralle Kontiolahden Urheilijoille ja heidän MM2015-projektilleen.

Tallennettuna: