Haku

Kajaanin kaupungin kiinteistönpidon tietohallinto ja sen kehittämistarpeita

QR-koodi

Kajaanin kaupungin kiinteistönpidon tietohallinto ja sen kehittämistarpeita

Kajaanin kaupungin omistamien toimitilojen kiinteistönpidossa tapahtui vuoden 1997 alussa oleellinen muutos sekä käyttäjien että kiinteistönpidosta vastaavan organisaation kohdalla. Tällöin kiinteistönpito keskitettiin tilapalveluyksikkönä toimivalle toimitilat-vastuualueelle. Samalla tilojen vuokrauksessa otettiin käyttöön kattava sisäinen vuokra. Insinöörityön aihe tulee osittain tästä toimintaympäristön muutoksesta. Työn alkuosassa tarkastellaan osin yleisemmin kuntatasolla ja tarkemmin nimenomaan Kajaanin kaupungin kiinteistönpidon organisaatiota, toimintamalleja ja tehtäviä sekä kaupungin sisäistä vuokrausta. Kiinteistönpidon tarkastelussa työ keskittyy mittavasta kiinteistömassasta johtuvan sekä rakennusten elinkaaren aikaisista ja sen monista osapuolista syntyvän suuren tietomäärän hallintaan. Insinöörityössä kartoitettiin laajasti Kajaanin kaupungin kiinteistönpitoon liittyvän tietohallinnon nykytila sekä käytetyt ohjelmistot ja järjestelmät. Nykyisistä järjestelmistä ja toimintatavoista on tiedostettu keskeisimmät ongelmat sekä puutteet. Tällä tavoin on päästy käsiksi tietohallinnon kehittämistarpeisiin tulevaisuutta varten. Selvityksen tuloksena on syntynyt tavoitteellisen kiinteistötietojärjestelmän sisältö ja ominaisuudet, jotka ovat välttämättömiä tietojärjestelmiä kehitettäessä tai hankintoja suunniteltaessa. Työn lopussa tarkastellaan yleisesti kiinteistötietojärjestelmän valintaan liittyviä asioita ja tällä hetkellä kiinteistönpitoon liittyvää ohjelmistotarjontaa. Työ perustuu osin tekijän omaan kokemukseen tilapalveluyksikössä, aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen sekä kaupungin organisaation eri henkilöiden antamiin tietoihin.

Tallennettuna: