Haku

Trim-tekstuurin valmistus Substance Designer -ohjelmalla

QR-koodi

Trim-tekstuurin valmistus Substance Designer -ohjelmalla

Tässä opinnäytetyössä perehdytään trim-tekstuurin valmistamiseen Substance Designer -ohjelmalla. Trim-tekstuuri on materiaali, joka koostuu vaaka- tai pystysuunnassa toistuvista liuskoista, mutta ne voivat sisältää myös uniikkeja yksityiskohtia. Substance Designer on node-pohjainen ohjelma, jossa erilaisia generaattoreita ja funktioita yhdistämällä saadaan aikaan 2D-tekstuureja.

Teoriaosuudessa käytiin läpi perustietoa eri tekstuureista ja 3D-mallintamisesta. Tämän jälkeen paneuduttiin trim-tekstuureihin ja niiden käyttöön. Lisäksi käytiin läpi 3D-mallien teksturointia yleisesti sekä trim-tekstuurien hyötyjä ja haittoja.

Käytännön osuudessa valmistettiin trim-tekstuuri Substance Designer -ohjelmalla ja trim-tekstuurin esittelyä varten mallinnettiin ja unwrapattiin yksinkertainen 3D-malli. Viimeiseksi lopputulos vietiin pelimoottoriin lopullista tarkastelua varten. Trim-tekstuurin luomisprosessi käytiin tarkasti läpi askel askeleelta. 3D-mallin valmistus ja unwrappaus käytiin lähinnä pintapuolisesti läpi, sillä opinnäytetyön painopiste on trim-tekstuurin valmistuksessa.

Opinnäytetyön lopputulokseksi saatiin toimiva trim-tekstuuri ja 3D-malli, jonka pinnalla tekstuuria havainnollistettiin. Trim-tekstuurit todettiin erittäin tehokkaaksi tavaksi teksturoida 3D-malleja.

Tallennettuna: