Sökning

Sosioemotionaalisten taitojen kehittäminen liikunnan avulla päiväkodin 4-6-vuotiaiden lasten integroidussa erityisryhmässä

QR-kod

Sosioemotionaalisten taitojen kehittäminen liikunnan avulla päiväkodin 4-6-vuotiaiden lasten integroidussa erityisryhmässä

Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittämistä liikuntaintervention aikana. Sosioemotionaalisten taitojen määrittelyssä käytimme tutkijoiden Zins, Bloodworth, Weissberg ja Walberg (2004) tutkimuksessa esiin tulleita sosioemotionaalisten taitojen pätevyysalueita. Tässä tutkimuksessa keskityimme tutkimaan sosioemotionaalisiin taitoihin lukeutuvia itse- ja ihmissuhteiden hallintaa. Ne tarkoittivat vuoron odottamista, tappion kestämistä, kuuntelua, auttamista, yhteistyön tekemistä ja kontaktin ottoa aikuisiin tai muihin lapsiin. Lisäksi tutkimme millainen ilmapiiri liikuntatuokioilla oli liikuntaintervention aikana.

Liikuntainterventio kesti kymmenen viikkoa. Liikuntatuokioiden tavoitteena oli harjoittaa sosioemotionaalisia taitoja. Yhden liikuntatuokion kesto oli noin 45 minuuttia ja jokainen tuokio koostui samanlaisen perussuunnitelman pohjalle. Tuokio koostui aiheen esittelystä, alkuverryttelystä, toimintaosiosta ja loppuleikistä, rauhoittumisesta sekä palautekeskustelusta.

Tulokset osoittavat, että lasten sosioemotionaaliset taidot paranivat kolmessa (kuuntelu, tekee yhteistyötä, auttaminen), mutta heikkenivät kahdessa (vuoron odottaminen, tappion sietäminen) osa-alueessa. Yksi taito pysyi samana koko tutkimuksen ajan (ottaa kontaktia). Huomioitavaa on se, että 91,7 %:lla (11 lasta) sosioemotionaaliset taidot paranivat vähintään yhdellä osa-alueella. Lapsista 25 % (3 lasta) paransi taitojaan kahdella osa-alueella ja 8,3 %:lla (1 lapsi) taidot kehittyivät neljällä osa-alueella. Toiseen tutkimusongelmaan tutkijoiden päiväkirjamerkinnät tuokioiden ilmapiiristä toivat esille innostuneisuuden, malttamattomuuden, turvallisuuden ja kielteisenä asiana motivaation puuttumisen.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että liikunnalla voidaan kehittää lasten sosioemotionaalisia taitoja. Lasten liikuntatuokioiden ilmapiirin tulee olla innostava ja mielenkiintoinen sekä tuokioiden monipuolisia ja turvallisia. Tuloksia ei voida yleistää pienen otannan vuoksi. Tutkimusta voidaan hyödyntää päiväkotiryhmissä sekä kouluissa muokkaamalla liikuntatuokioita kohderyhmille sopiviksi.

The aim of this thesis was to investigate the development of children’s socioemotional skills through physical activity (PA) intervention. The classification of socioemotional skills is based on the research made by Zins,Bloodworth, Weissberg and Walberg (2004). This research focuses on self-management and relationship management. These skills include waiting for one’s turn, dealing with losing, listening, helpfulness, cooperation during pair and group work, and making contact with adults or other children. The second research problem was what kind of atmosphere the PA sessions created during the ten-week intervention?

The PA intervention project lasted for ten weeks. The aim of the PA sessions was to train socioemotional skills. Each session was based on the same basic plan and lasted for 45 minutes. The sessions consisted of introduction,warming up, action, ending, cooling down and feedback.

The results indicated that three aspects of the children’s socioemotional skills, i.e. listening, cooperation and helpfulness, improved, whereas two of the aspects, i.e. waiting for turn and dealing with losing, deteriorated. One of the skills, i.e. making contact, remained unchanged. It must be pointed out that 91.7 % of the children (i.e. 11 children) improved at least one of their socioemotional skills. 25 % of the children improved two of their socioemotional skills, and 8.3 % improved four of their socioemotional skills. The researchers’ diaries on the atmosphere during the sessions highlighted enthusiasm, impatience and safety as well as lack of motivation.

The results showed that physical activity can improve children’s socioemotional skills. The atmosphere during PA sessions needs to be inspiring and interesting and the sessions diverse and safe. The results cannot be generalized because of the size of the target group. However, this research can be used in other pre-schools and schools if the PA sessions are altered according to the needs of the target group.

Sparad: