Haku

Replicating Source Engine Air Strafing in Unity

QR-koodi

Replicating Source Engine Air Strafing in Unity

Air strafing on liikkumismekaniikka, joka on alunperin lähtöisin alkuperäisen Quake-pelimoottorin ohjelmointivirheestä. Siitä tuli nopeasti tunnettu ominaisuus Quake- ja Source-moottoria käyttävissä peleissä. Yksinkertaisuudestaan huolimatta ominaisuus tarjoaa taitavalle pelaajalle mahdollisuuden optimoida suoritustaan merkittävästi. Ominaisuus kiinnostaa erityisesti kilpa- ja nopeuspelaajia, joten se on säilynyt ja kehittynyt omaksi mekaniikakseen nykyaikaisissa peleissä. Se suoritetaan painamalla vasenta tai oikeaa liikenäppäintä ja kääntämällä hahmoa samaan suuntaan. Tämä kiihdyttää pelaajahahmon liikettä pelin asettaman nopeusrajoituksen yli ja kääntää hahmon liikettä painetun näppäimen suuntaan.

Opinnäytetyön tavoite on ymmärtää air strafing -mekaniikan toiminnallisuus ja luoda tarkka mallinnus siitä Unity pelimoottorissa. Opinnäytetyön ensimmäinen osio käsittelee pelimoottorien historiaa ja air strafing -mekaniikan evoluutiota. Seuraavat osiot käsittelevät Source moottorista löytyvän kiihtyvyysfunktion toimintaa, pelidemon kehitysprosessin ja sen testaamista varten luodun peliympäristön.

Pelidemon avulla havainnollistetaan air strafing -mekaniikan toimintaa ja sen potentiaalia liikkumismekaniikkana. Ohjelmakoodia tarkastellaan yksityiskohtaisesti air strafing -mekaniikan toiminnallisuuden esittämiseksi. Lopuksi ehdotetaan vaihtoehtoista air strafing -mekaniikan toteutusta, joka ei ole riippuvainen tietystä yksikköskaalasta vaan voisi toimia millä tahansa halutulla yksiköllä.

Tallennettuna: