Sökning

”...Ei tarvi pitkin pitäjää kysellä, kuka se mistäki asiasta tietää mitäki...” : Ikäihmisten kokemuksia palveluohjauksen tuesta kotona selviytymiseen

QR-kod

”...Ei tarvi pitkin pitäjää kysellä, kuka se mistäki asiasta tietää mitäki...” : Ikäihmisten kokemuksia palveluohjauksen tuesta kotona selviytymiseen

Opinnäytetyömme tavoitteena oli kuvata asiakkaiden käytännön kokemuksia palveluohjauksen tuesta kotona selviytymiseen Ikäihmisten palveluohjaus Kainuussa -hankkeessa. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa tietoa hankkeelle asiakkaiden käytännön kokemuksista. Tietoa voidaan hyödyntää hankkeen kehittämisessä. Tutkimustehtävänämme oli: Miten palveluohjaus on tukenut ikäihmisten kotona selviytymistä Ikäihmisten palveluohjaus Kainuussa -hankkeen avulla? Ikäihmisten palveluohjaus Kainuussa -hanketta on toteutettu elokuusta 2004 ja hanke päättyy vuoden 2006 lopussa. Hankkeen tavoitteena ovat palveluohjausjärjestelmän käyttöön otto Kainuun vanhuspalveluissa sekä palvelusetelin käytön ja sosiaalityön kehittäminen. Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Keräsimme aineiston teemahaastattelun avulla. Analysoimme aineiston deduktiivisella sisällönanalyysillä. Haastattelimme yksitellen neljää ikäihmistä, jotka olivat saaneet palveluohjausta henkilökohtaisesti kotona. Haastateltavamme olivat yli 75-vuotiaita omassa kodissa asuvia. Haastattelut toteutimme syyskuussa 2006. Tutkimustehtävämme tuloksista nousi, että palveluohjaus on tukenut ikäihmisten kotona selviytymistä asiakaslähtöisellä tiedon antamisella, palveluihin ohjaamisella asiakaslähtöisesti sekä kokonaisvaltaisella tarpeen kartoituksella. Jatkotutkimusaiheita voisi olla, kuinka palveluohjauksen viisivaiheinen prosessi on toteutunut Kainuun alueella sekä miten palveluohjausjärjestelmän käyttöön otto on juurtunut Kainuun sosiaali- ja terveyspalvelujen työvälineeksi.

The objective of the thesis was to describe the experiences of clients; how case management supports managing at home within the project The Case Management of Elderly People in the Kainuu Region. The purpose of the thesis was to create information for the project. The information can be used for developing the project. The research task was to describe case management supported managing of elderly people at home. The Case Management of Elderly People in the Kainuu Region Project started in August 2004 and will finish at the end of the year 2006. The objectives of the project are to use case management service and service voucher for elderly people and to develop social work. The thesis is a qualitative study. The material was collected by using theme interview. The material from the interviews was analysed by deductive contents analysis. Four elderly people who had had case management at home took part in the interviews. The Interviewees were over 75 old and living at their own home. The interviews were realised in September 2006. For research task of results arose that the case management has supported the managing at home for elderly to giving information and instruction to services from client-oriented basis and assessing to client for comprehensive. A further topic for research would be to study how the five step process of case management has been implemented and how the case management has been applied in the social and health services in the Kainuu region.

Sparad: