Haku

Asiakaskartoitus Kajaanin kaupunginteatterista

QR-koodi

Asiakaskartoitus Kajaanin kaupunginteatterista

Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Kajaanin kaupunginteatteri. Aihe saatiin suoraan Kajaanin kaupunginteatterilta kysymällä, olisiko teatterilla mahdollisesti opinnäytetyöaihetta. Tarkoituksena on tehdä kysely toimeksiantajalle ja tavoitteena on kerätä kyselyn avulla hyödyllistä tietoa, jota tarvitaan asiakkaiden käyntien lisäämiseksi sekä teatteritoiminnan kehittämiseksi. Toisena tavoitteena opinnäytetyössä on saada tietoa henkilöiltä, jotka eivät ole käyttäneet Kajaanin kaupunginteatterin palveluja. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimuksessa on myös kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Opinnäytetyö aloitettiin kartoittamalla mahdollisia kysymyksiä, joilla pyrittiin saamaan tietoa teatterin palveluista ja toiminnasta. Tämän pohjalta lähdettiin suunnittelemaan paperista kyselylomaketta. Kyselyä suunniteltaessa teimme tiiviisti yhteistyötä Kajaanin kaupunginteatterin markkinointipäällikkö Anja Pietarisen kanssa, jotta lomakkeeseen saatiin tarkat ja selkeät kysymykset, joista saatiin tietoa juuri siitä, mitä lähdimme alun perin tutkimuksessa selvittämään. Haastetta loi paperiversion tekemisessä se, että siitä saataisiin mahdollisimman selkeä, ytimekäs, sopivan pituinen ja esteettisesti hyvännäköinen. Teimme kyselystä myös sähköisen version, joka oli täysin samanlainen kuin paperinen versio, jossa pystyimme jonkin verran vaikuttamaan siihen miltä kysely näyttää sähköisessä muodossa. Tuloksista tuli ilmi, että Kajaanin kaupunginteatterin asiakastyytyväisyys on hyvällä tasolla. Kyselyyn vastanneilta on kuitenkin tullut teatterille kehittämisideoita teatterin toimintaa varten. Joillakin osa-alueilla mielipiteet vaihtelivat runsaammin kuin toisilla. Asiakastyytyväisyyttä huomioon ottaen nämä kyseessä olevat osa-alueet vaativat läheisempää tarkastelua. Heidän vastauksista, jotka eivät ole käyttäneet Kajaanin teatterin palveluja, syiksi kävi ilmi, että teatteri ei innosta, ohjelmisto ei ole kiinnostanut tai ei ole tiedetty, missä rakennuksessa esitykset ovat. Opinnäytetyön jatkomahdollisuutena voisi olla toiminnan kehittäminen saatujen tulosten pohjalta. Esimerkkinä voitaisiin sanoa kehittämissuunnitelma Kajaanin kaupunginteatterille asiakastyytyväisyyden parantamiseksi.

Tallennettuna: