Sökning

Pieksämäen kaupungin imagon muodostuminen

QR-kod

Pieksämäen kaupungin imagon muodostuminen

Tämän opinnäytetyö tarkoituksena oli selvittää mitä palveluita pääkaupunkiseudulla sijaitsevien ITC-alan yritysten edustajat näkevät tarpeellisena yrityksensä toiminnalle. Samalla oli tarkoitus kartoittaa kyseisten yritysten muuttohalukkuutta sekä Pieksämäen seudun tunnettuutta. Opinnäytetyö toteutettiin suunnattuna kirjekyselynä kyseisen toimialan yrityksiin. Kyselylomake lähetettiin 150 yritykseen. Vastaus saatiin 21 yritykseltä, joten palautusprosentiksi muodostui 14%. Kyselyyn vastanneiden yritysten liikevaihdon määrässä oli varsin suuri hajonta, alkaen 150€ päättyen 226 miljoonaan euroon vuodessa. Samoin henkilöstön määrässä oli varsin laaja skaala. Pienimmät yritykset työllistivät ainoastaan yhden ihmisen, suurimpien työllistäessä 130 henkeä. Yrityksen nykyistä sijaintia perusteltiin markkinoiden ja yhteistyökumppaneiden läheisyydellä. Muuttohalukkuutta osoitti seitsämän yritystä. Mikäli yritys siirtäisi toimintaansa, kohdealueelta tulisi löytyä yritystoimintaa tukevia palveluita samoin kuin hyvät tietoliikenneyhteydet. Samoin korostui liikenneyhteyksien tärkeys niin maakunnan keskuskaupunkiin kuin Helsinkiin. Tärkeinpinä muuttokohdealueen julkisina palveluina koettiin terveydenhuolto, lasten koulutusmahdollisuudet sekä lasten päivähuolto. Yksityisistä palveluista tärkeimpinä nähtiin päivittäistavarakaupat sekä erityisliikkeet. Pieksämäen seudun tiedettiin sijaitsevan Etelä-Savossa. Vastausten perusteella Pieksämäki tunnetaan rautateidenristeyskaupunkina Sen sijaan seutukunnan matkailullisia palveluita ei tunnettu kovinkaan hyvin. Vastaajien mielikuvat olivat syntyneet pääasiassa median välityksellä, reilulla kolmanneksella mielikuvien syntyyn oli vaikuttanut omakohtaiset kokemukset paikkakunnasta. Noin neljännes oli muodostanut mielikuvansa jonkun muun kertoman perusteella.

The aim of this final year paper was to find out what services ITC-companies located in the capital area require in order to move to the Pieksämäki area. Also, the aim was to dicover how eager the companies are to move, and how well they kow this particular area. The study was conducted in a form of a questionnaire. The questionnaires were sent to 150 ITC-companies of which 21 companies responded. The turnover of the 21 companies varied from 150 euros to 226 million euros per year and they employed from 1 to 130 persons. The main motivation for the company´s current location was based on the near availability of the market and the collaborating companies. Seven companies were willing to move. If a company decides to move to a new area, supporting services together with good data communications should be available. Also, traffic communications to the central city of the province and to Helsinki were emphasized. The primary public services such as health-care, children´s school opportunities, and daycare were regarded as the most important issues. Daily consumer goods and specialized shops were also an important factor. Generally, the Pieksämäki area was known to be a junction area, which is located in southern Savo. However, tourist attractions of this area were not well-known. The image of Pieksämäki was mainly based on media. Personal experiences had influenced a third of the respondents. One quarter had created their images through someone else´s description.

Sparad: