Haku

Pieksämäen kaupungin imagon muodostuminen

QR-koodi

Pieksämäen kaupungin imagon muodostuminen

Tämän opinnäytetyö tarkoituksena oli selvittää mitä palveluita pääkaupunkiseudulla sijaitsevien ITC-alan yritysten edustajat näkevät tarpeellisena yrityksensä toiminnalle. Samalla oli tarkoitus kartoittaa kyseisten yritysten muuttohalukkuutta sekä Pieksämäen seudun tunnettuutta. Opinnäytetyö toteutettiin suunnattuna kirjekyselynä kyseisen toimialan yrityksiin. Kyselylomake lähetettiin 150 yritykseen. Vastaus saatiin 21 yritykseltä, joten palautusprosentiksi muodostui 14%. Kyselyyn vastanneiden yritysten liikevaihdon määrässä oli varsin suuri hajonta, alkaen 150€ päättyen 226 miljoonaan euroon vuodessa. Samoin henkilöstön määrässä oli varsin laaja skaala. Pienimmät yritykset työllistivät ainoastaan yhden ihmisen, suurimpien työllistäessä 130 henkeä. Yrityksen nykyistä sijaintia perusteltiin markkinoiden ja yhteistyökumppaneiden läheisyydellä. Muuttohalukkuutta osoitti seitsämän yritystä. Mikäli yritys siirtäisi toimintaansa, kohdealueelta tulisi löytyä yritystoimintaa tukevia palveluita samoin kuin hyvät tietoliikenneyhteydet. Samoin korostui liikenneyhteyksien tärkeys niin maakunnan keskuskaupunkiin kuin Helsinkiin. Tärkeinpinä muuttokohdealueen julkisina palveluina koettiin terveydenhuolto, lasten koulutusmahdollisuudet sekä lasten päivähuolto. Yksityisistä palveluista tärkeimpinä nähtiin päivittäistavarakaupat sekä erityisliikkeet. Pieksämäen seudun tiedettiin sijaitsevan Etelä-Savossa. Vastausten perusteella Pieksämäki tunnetaan rautateidenristeyskaupunkina Sen sijaan seutukunnan matkailullisia palveluita ei tunnettu kovinkaan hyvin. Vastaajien mielikuvat olivat syntyneet pääasiassa median välityksellä, reilulla kolmanneksella mielikuvien syntyyn oli vaikuttanut omakohtaiset kokemukset paikkakunnasta. Noin neljännes oli muodostanut mielikuvansa jonkun muun kertoman perusteella.

Tallennettuna: