Haku

Asiakasnäkökulma pysäköinninvalvonnan internet-sivujen kehittämiseen

QR-koodi

Asiakasnäkökulma pysäköinninvalvonnan internet-sivujen kehittämiseen

Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Jyväskylän kaupungin pysäköinninvalvonnalle ja siinä tutkittiin toimeksiantajan internet-sivujen käyttäjien mielipiteitä sivuista. Työn tarkoitus oli tuottaa tietoa, jonka pohjalta sivuja voitaisiin kehittää vastaamaan käyttäjien odotuksia entistä paremmin. Tutkimuskysymyksenä oli, minkälaiset Jyväskylän kaupungin pysäköinninvalvonnan verkkosivujen tulisi olla ja mitä sisältöä sieltä tulisi löytyä.

Teoriaosassa käsiteltiin hyvän internet-sivun ominaisuuksia ja vertailtiin Jyväskylän kaupungin pysäköinninvalvonnan sivuja muutaman muun kaupungin vastaaviin sivuihin. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivinen tiedonkeruu suoritettiin sivujen kautta täytettävän kyselylomakkeen, sähköpostina lähetetyn kyselyn sekä asiakaspalvelussa täytettävän paperisen lomakkeen avulla. Kvantitatiiviseen tutkimukseen vastauksia saatiin melko vähän, joten avuksi otettiin kvalitatiivinen tutkimus. Kvalitatiivinen tutkimus suoritettiin haastattelemalla asiakaspalvelupisteessä asioineita henkilöitä.

Tutkimuksesta kävi ilmi, että sivujen käytettävyydessä on parantamisen varaa. Sivuilla on tietoa mutta se on liian vaikeasti löydettävissä. Käyttäjät tulevat sivuille lähinnä hakemaan asiakaspalvelun yhteystietoja, täyttämään sähköisen oikaisuvaatimuksen tai hakemaan tietoa pysäköintiin liittyvistä asioista. Tulosten perusteella sivuille ei tarvitse niinkään lisätä tietoa, vaan olemassa oleva tieto pitäisi saada tuotua esille paremmin.

Tallennettuna: