Haku

Käyttäjädatan kerääminen SaaS-palve- lun hallintasovellusta varten

QR-koodi

Käyttäjädatan kerääminen SaaS-palve- lun hallintasovellusta varten

Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää mitä dataa SaaS-palvelun tarjoajan kannattaa kerätä palvelunsa hallin- nointia varten. Skillwell oy, jyväskyläläinen SaaS-alalla toimiva yritys, oli tutkimuksen toimeksiantaja. Heidän tavoitteensa oli selvittää, millaista dataa SaaS-palvelusta kannattaisi kerätä ja miten sitä dataa voisi hyödyntää SaaS-palvelun hallintasovelluksessa. Tutkimuksen tietoperustassa yleisesti esiteltiin Software as a Service -toimintamalli sekä sen hyvät ja huonot puolet. SaaS-palvelun hallinnointi esiteltiin tietoperustassa, sekä teknisestä, että taloudellisesta näkökulmasta. Toimeksiantaja on erikoistunut AWS:n pilvipalveluihin, joten tietoperustassa tutustuttiin AWS:n toteuttamaan esimerkkiin SaaS-palvelun ohjaussovelluksesta. SaaS-palvelun hallinnoinnin kannalta merkit- tävää taloudellista dataa käsiteltiin tietoperustassa esittelemällä tyypillisimmät SaaS-yrityksen taloudelliset mittarit. Kvalitatiiviset eli laadulliset tutkimusmenetelmät valittiin käytettäväksi tutkimuksessa. Aineisto kerättiin haastattelemalla SaaS-alan ammattilaisia sekä tutkimalla tarkemmin AWS:n SaaS Boost -projektia. Haastattelut olivat teemahaastatteluja ja niitä oli neljä. Haastattelujen tulokset analysoitiin ja niistä nostettiin esille tutkimuksen kannalta merkittävät asiat. Näitä esille nousseita ajatuksia ja ideoita verrattiin AWS SaaS Boost -projektiin, minkä jälkeen tulokset koottiin yhteen. Tuloksia vielä verrattiin tietoperustaan. Tutkimuksen tulosten perusteella pohdittiin, mitä dataa SaaS-alalla toimivan yrityksen kannattaa kerätä palvelustaan. Johtopäätökset olivat, että SaaS-yrityksiä kiinnostaa moni asia liittyen heidän palvelunsa resursseihin ja etenkin palvelun käyttötapoihin. Tulosten tarkoitus oli, että toimeksiantaja pystyy hyödyntämään niitä kehittäessään SaaS-palveluiden ohjaussovelluksia.

Tallennettuna: