Haku

Kymijoen kanavan rakentamisen hyödyt Sisä-Suomen logistiikalle : case: Joensuun Laivaus Oy

QR-koodi

Kymijoen kanavan rakentamisen hyödyt Sisä-Suomen logistiikalle : case: Joensuun Laivaus Oy

Saimaan kanavan kautta käytävä ulkomaan meriliikenne Saimaalle ja sen satamiin oli keskeytynyt. Potentiaalista vaihtoehtoista kuljetusreittiä, Kymijoen kanavaa, tutkittiin Saimaan kanavan korvaajana. Tehtävänä oli tarkastella uuden kuljetusreitin tuomia muutoksia logistiikassa, kustannustehokkuudessa sekä ympäristövaikutuksissa satamaoperaattori Joensuun Laivaus Oy:n sekä sen asiakkaiden näkökulmasta.

Toteutettiin kehittämistutkimus, jossa haastateltiin aihepiiriin keskeisesti vaikuttavia henkilöitä kohdeyrityksestä ja vientiteollisuudesta uuden kuljetusreitin tuomista logistisista muutoksista. Lisäksi analysoitiin tilastotietoa valittujen tavaralajien operaatiomääristä ja arvioitiin niiden vaikutusta kustannustehokkuuteen ja ympäristön kuormittavuuteen.

Tutkimuksesta selvisi, että Kymijoen kanava voisi lisätä feeder-liikenteen ts. syöttöliikenteen potentiaalia Suomessa. Selvisi, että Joensuun Laivaus Oy voisi toimia feeder-liikenteessä useissa satamissa operaattorina, mikä lisäisi yhtiön kapasiteettia ja liiketoimintaa, mutta myös investointitarpeita. Selvisi, että Kymijoen kanava vähentäisi runsaasti kuljetus- ja varastointikustannuksia sekä ympäristön kuormittavuutta.

Tutkimuksesta pääteltiin, että Kymijoen kanava poistaisi valtion ylläpitämän sisävesiväylästön käyttämättömyyttä. Se olisi myös logistisesti suotuisa ja kustannustehokas kuljetusvaihtoehto Joensuun Laivaus Oy:lle, Sisä-Suomen tavarantuottajille, logistiikkaoperaattoreille ja kotimaiselle yhteiskunnalle. Kymijoen kanava vähentäisi myös maantieliikenteen päästöjä ja voisi täten edesauttaa Suomen hiilineutraaliustavoitteita.

Tallennettuna: