Haku

Ihmisiä kohtaamassa : Asiakaslähtöisen palveluohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa

QR-koodi

Ihmisiä kohtaamassa : Asiakaslähtöisen palveluohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa

Kun palvelupolut ovat sujuvia, ihmiset löytävät tarpeitaan vastaavat palvelut mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Julkaisussa kerrotaan palveluohjauksesta ja sen kehittämisestä sekä kuvataan Palvelupolut kuntoon (PAKU) -hankkeessa (2018–2021) yhteiskehittämällä rakennettua palveluohjauksen kokonaisvaltaista toimintamallia paljon tukea tarvitseville työikäisille ja heidän läheisilleen. Hanke oli osa Manner-Suomen ESR-ohjelmaa ja se sai rahoituksensa toimintalinjalta 5 (Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta). Hanketta hallinnoi Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja osatoteuttajina olivat Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus ja Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia.

Hankkeessa rakennettiin palveluohjauksen kokonaisvaltainen toimintamalli, joka on tarkoitettu ohjaamaan ammattilaisten työtä ja asiakaslähtöisyyden toteutumista palveluohjauksessa. Toimintamalli koostuu asiakaslähtöisistä palveluohjauksen laatukriteereistä, ennaltaehkäisevästä, monialaisesta intensiivisestä, järjestölähtöisestä ja digitaalisesta palveluohjauksesta. Toimintamallia kehitettiin yhdessä ammattilaisten, järjestötoimijoiden, kehittäjäasiakkaiden ja kokemusasiantuntijoiden kanssa. Kehittämiseen osallistui kaikkiaan 336 henkilöä, joista työttömiä ja työelämän ulkopuolella oli 145.

Julkaisu sisältää kolme osaa: 1. Palveluohjaus ihmisiä varten, 2. Kohti kokonaisvaltaista palveluohjausta, 3. Yhteiskehittämisen monet äänet sekä selkoversion asiakaslähtöisen palveluohjauksen laatukriteereistä. Julkaisu on suunnattu ensisijaisesti palveluohjausta tekeville ammattilaisille, johtajille, opiskelijoille ja asiakkaille.

Tallennettuna: