Haku

Opetusmateriaalit rumpujensoiton innostajana

QR-koodi

Opetusmateriaalit rumpujensoiton innostajana

Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää, miten eri harjoituskokonaisuudet vaikuttavat nuorten rumpaleiden soittomotivaatioon. Tutkimuksen edetessä koottiin opetusmateriaalikokonaisuus, joka testattiin musiikkikoulun nuorten soittajien kanssa. Opetusmateriaali sisälsi yleisimpiä rumpujensoittoon liittyviä osa-alueita, kuten kompit, tekniikka, nuotinluku ja motoriikka. Materiaalikokonaisuuden pohjalta luotiin kyselylomake, jossa oppilaat merkitsivät, mitkä harjoitukset ovat mieluisimpia sekä mitä niistä he soittivat eniten kotona. Kysely teetettiin musiikkikoulu Piacellon rumputuntien aikana yhdeksälle oppilaalle. Soittajat ovat 7-12 vuoden ikäisiä. Kyselylomake sisälsi gallupkyselyn sekä kaksi avointa kysymystä. Harjoituksiin kuului 1/8 -rock-, trioli-, ja shuffle-kompit, synkooppirytmien lukeminen, nuottipyramidi, fillit, yksittäisten kappaleiden harjoittelu, kertauskokonaisuus sekä improvisointi. Komppityyleistä sekä rytmien lukemisesta koostuvat harjoitukset ovat peräisin oppikirjoista Rokkaavat rummut ja Syncopation. Muista harjoituksista nuotit olivat itse tehtyjä. Tutkimuksen tuloksista saatiin jakaumaa eniten kiinnostavista ja soitetuista harjoituksista. Komppiharjoitukset Rokkaavat rummut -kirjasta, kertausmoniste, fillit sekä jami saivat suurta suosiota. Vapaa yhteissoitto opettajan kanssa koetaan mieluisaksi ja kotonakin improvisointia ilmenee jokaisella soittajalla. Syncopation- ja nuottipyramidiharjoitukset puolestaan jakoivat enemmän mielipiteitä. Kyselyn tuloksia kuvattiin pylväsdiagrammeilla. Näistä voidaan päätellä, minkä tyyppiset harjoitukset innostavat nuoria rumpaleita saapumaan oppitunneille sekä soittamaan omatoimisesti kotona. Suosituimpia harjoituksia olivat nuottikompit ja transkriptiot. Tutkimuksessa nousi esille myös vapaan improvisoidun soiton olevan mieluista ja näin todennäköisesti hyvinkin motivoivaa.

Tallennettuna: