Haku

Knowledge Sharing in the Sales Organization : Case: Vital Berry Marketing S.A.

QR-koodi

Knowledge Sharing in the Sales Organization : Case: Vital Berry Marketing S.A.

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tiedon ja tietämyksen jakamisen heikkoudet ja vahvuudet Vital Berry Marketing- organisaation myyjien välillä.

Tutkimusote on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmä tapaustutkimus. Tutkimuksen teoreettinen osuus koostuu katsauksesta tiedon ja tietämyksen teoriaan, tietämyksenhallintaan sekä tiedon muuntamiseen. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoitujen puhelinhaastattelujen avulla. Tutkimuksessa haastateltiin toimeksiantajayrityksen myyjiä syksyn 2010 aikana. Haastattelujen tarkoituksena oli saada tietoa myyjien välisestä tiedon- ja tietämyksenjakamisesta heidän omien kokemustensa kautta.

Tutkimustulosten mukaan tietämyksen jakaminen yrityksessä ja myyjien kesken on huomattavasti parantunut viime vuosina; kuitenkin parannettavaa löytyi. Suurimmat ongelmat tiedonkulussa olivat tiedon ja tietämyksen jakaminen myyjien kesken kansainvälisesti.

Johtopäätöksenä todettakoon, että heikkoudet tietämyksen jakamisessa vaikuttavat negatiivisesti myyjien päätöksentekoon ja vievät aikaa muilta myyntitehtäviltä. Tietämyksen jakamista myyjien välillä voidaan kehittää hyödyntämällä yrityksen vahvuuksia tietämyksen jakamisessa laajemmin.

Tallennettuna: