Haku

Blender Freestyle Tyylitellyn 3D-grafiikan työvälineenä

QR-koodi

Blender Freestyle Tyylitellyn 3D-grafiikan työvälineenä

3D-grafiikan yleistyiminen kaupalliseen käyttöön on tuonut uusia työkaluja monille aloille. 3D-grafiikkaa nykyään käytetään videopeleissä, simulaatioissa, visuaalisissa havainnollistuksissa, animaatioissa ja elokuvien erikoisefekteissä. 3D-grafiikan tyylittelyä viivojen keinoin löytyy niin videopeleissä kuin animaatioissakin. Tehtävänä oli tutustua Blender 3D-ohjelman ääriviivoja tuottavaan toimintoon, Freestyleen. Tavoitteena saada ymmärrys Freestylen toimintojen käytöstä ja siitä minkälaisia lopputuloksia ne tuottavat.
Toteutus tapana oli kehittämistyö. Työ tehtiin graafikon näkökulmasta. Opinnäytetyö jakaantui kolmeen osioon. Ensimmäisessä käytiin läpi Freestylen teoriaa. Toisessa osiossa tutkittiin Freestyleä käytännössä havannoiden toimintoja. Kolmannessa vaiheessa johtopäätöksenä tuotettiin 3D-renderöinti. Teoriaosiossa käytiin läpi, kuinka Freestylen toiminnot toimivat. Mitä toimintoja Freestyle sisältää ja mitä asetuksia, määritelmiä ja parametreja toiminnot tarvitsevat toimiakseen.
Tuloksena oli käytännön havainnollistus siitä, kuinka toimintoja käytetään ja miltä toimintojen tuottamat piirrot näyttävät.
Johtopäätöksenä käytettiin Freestyleä tyyllitellyn 3D-mallinnoksen kuvan renderöintiin ja käytiin läpi, kuinka Freestyleä käytettiin kuvan lopputuloksen aikaansaamiseksi vaihe vaiheelta.

Tallennettuna: