Haku

Raskaiden yhdistelmäajoneuvojen rengaspainetutkimus

QR-koodi

Raskaiden yhdistelmäajoneuvojen rengaspainetutkimus

Suomen maanteillä oli vuoden 2009 loppuun mennessä käytössä noin 111 000 kuorma-autoa, ja yli 750 kg painavia perävaunuja noin 122 000 kappaletta. Kuljetuskaluston suuresta määrästä johtuen teillämme ajaa joka päivä huomattava määrä raskaita ajoneuvoyhdistelmiä. Näiden yhdistelmien renkaissa olevan ilmanpainemäärän oikeellisuus on tärkeässä asemassa monien eri asioiden kannalta. Näitä ovat esimerkiksi polttoaineen kulutus ja päästöt, liikenneturvallisuus sekä taloudelliset kustannukset.

Opinnäytetyön tavoitteena oli mitata satunnaisesti valittujen, raskaiden ajoneuvoyhdistelmien rengaspaineet. Mitatun otoksen koko oli 44 ajoneuvoa. Mittaustulosten pohjalta analysoitiin rengaspaineiden nykytilaa, sekä kartoitettiin niiden tarkistamiseen ja ylläpitämiseen liittyviä ongelmakohtia. Työssä käsitellään myös ajoneuvon pyöräkokonaisuuteen liittyviä teoreettisia ja rakenteellisia asioita.

Työn tuloksena todettiin, että noin 70 % mitatuista yhdistelmistä oli rengaspaineidensa osalta kunnossa. Rengaspaineiden tarkistamisen ja ylläpidon osalta havaittiin puutteita ajoneuvojen renkaiden paineilmaventtiileissä sekä mittauspaikoissa. Työn lopussa esitän mahdollisia parannusehdotuksia koskien oikeiden rengaspaineiden ylläpitoa.

By the end of year 2009 about 111 000 trucks and 122 000 heavy trailers over 750 kg were operative on the Finnish roads. Due to the large number of transportation vehicles, there is a significant number of heavy semi-trailer combinations on our roads every day. The correct air pressure of the tires of these combinations plays an important role having an effect on many different aspects. These include, for example, fuel consumption and emissions, road safety and economic costs.

The aim of this thesis was to measure the tire pressures of semi- trailer combinations which were selected at random. The measured sample size was 44 semi-trailers. The measurement results were analyzed on the basis of the current status of tire pressure, and problems concerning the checking and maintenance of the tires were charted. The study also addressed the theoretical and structural issues of the tire set.

As a result, it was found that approximately 70 % of the transportation vehicles that were included this study had their tire pressures in good condition. As regards to checking and maintenance of the transportation vehicle tire pressures shortcomings were revealed in the pneumatic valves and at the measurement locations. Possible improvement proposals regarding the proper tire pressure maintenance are presented at the end of the study.

Tallennettuna: