Haku

Asiakaslähtöisyyttä Liiketoimintaan : Sport Bar Silverin palveluiden muotoilu

QR-koodi

Asiakaslähtöisyyttä Liiketoimintaan : Sport Bar Silverin palveluiden muotoilu

Palveluliiketoiminnassa on tärkeää ymmärtää asiakkaita ja heidän tarpeitaan, jotta palvelut tarjoaisivat asiakkaille juuri näiden hakemia hyötyjä. Asiakasymmärryksen avulla palveluita voidaan muotoilla asiakaslähtöisesti. Työn lähtökohtana oli tutkia alle vuoden toimineen yrityksen asiakkaita, löytää asiakasymmärrystä ja kartoittaa palveluiden nykytilaa toimeksiantajayrityksessä Sport Bar Silver Oy:ssä. Työn tavoitteena oli kvantitatiivisen kyselytutkimuksen kautta kerryttää yritykselle sellaista asiakasymmärrystä, jonka pohjalta palveluita voidaan muotoilla asiakaslähtöisesti. Kyselytutkimus toteutettiin verkossa helmikuussa 2017. Kysely suunnattiin yrityksen Facebook-sivun ja nettisivujen kautta avoimesti kaikille asiakkaille. Kysely rakennettiin nykyisten palveluiden kautta tutkimaan sitä, mitkä palvelut ovat asiakkaille houkuttelevimpia. Tutkimuskyselyyn vastasi 125 henkilöä. Kyselyn tuloksena saatiin kattavasti demografista tietoa asiakkaista sekä viitteitä heidän toiveistaan ja odotuksistaan. Tulosten pohjalta johtopäätöksenä rakennettiin tilastollisin analyysimenetelmin kolme erilaista asiakasprofiilia eli tyypillisen asiakkaan kuvausta. Asiakasprofiilit perustuvat asiakkaiden käyttäytymiseen ja kiinnostuksen kohteisiin. Ideapajassa yhdessä asiakkaiden kanssa näille asiakasprofiileille ideoitiin erilaisia palveluita, joista rakennettiin uusia asiakaslähtöisiä palveluehdotelmia. Työn lopputuotoksena toimeksiantajayritys sai kuvaukset tyypillisistä asiakkaista sekä ehdotelmia siitä, kuinka näiden asiakkaiden tarpeisiin voidaan asiakaslähtöisesti parhaiten vastata. Lopputuotosten soveltamisesta yrityksessä päättävät yrittäjät. Palveluiden testausta tai implementointia ei opinnäytetyössä tehty.

Tallennettuna: