Haku

Lisäpalveluiden ostaminen kodinkonekaupassa

QR-koodi

Lisäpalveluiden ostaminen kodinkonekaupassa

Opinnäytetyön tavoitteena oli pyrkiä ymmärtämään asiakaskäyttäytymistä kodinkonekaupan lisäpalvelujen osalta. Tavoitteena oli selvittää, miksi asiakkaat ostavat kodinkonekaupan lisäpalveluita sekä miksi he eivät niitä osta. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Expert Jyväskylä, joka on osa Expert ASA Oy:tä. Perimmäisenä tavoitteena oli saada tietoa, jota hyödyntämällä tarjottuja lisäpalveluita saadaan myytyä enemmän. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen tiedonkeruutapana käytettiin kyselylomaketta, joka oli suunnattu toimeksiantajana toimineen liikkeen asiakkaille kyselyn aukioloajan aikavälillä. Kysely toteutettiin käyttämällä tablet-tietokonetta ja digitaalista vastauksien mukaan mukautuvaa kyselyohjelmaa. Tutkimustulosten mukaan eniten asiakkaiden ostokäyttäytymiseen kaikkien lisäpalveluiden osalta vaikuttaa myyjien suosittelu. Suurin osa asiakkaista sai tiedon eri lisäpalveluista juuri myyjältä, joka toimi myös suurimpana syynä ostaa palvelu. Yhtä yhtenäistä kieltäytymisen syytä ei tutkimuksella löytynyt, mutta jokaisesta palvelusta löytyi omat eniten vaikuttaneet tekijät. Esimerkiksi asennuspalveluiden suurin kieltäytymisen syy oli oma osaaminen kyseiseen toimenpiteeseen, kun taas Huoleton turva-tuotevakuutuksessa jo ennestään oleva jokin toinen vakuutus. Kyselyssä saatiin yhteensä 67 vastausta, mikä on liian pieni määrä yleistettävälle tutkimukselle. Kyselyn tueksi kysyttiin toimeksiantajan mielipidettä tutkimustuloksiin. Näiden yhteistuloksena saatiin parannettua kyselyn reliabiliteettia ja tuloksia voidaan pitää tutkimuksen kohderyhmää kuvaavana.

Tallennettuna: