Haku

Peliympäristön visuaalisen tyylin suunnittelu

QR-koodi

Peliympäristön visuaalisen tyylin suunnittelu

Työ tehtiin Siedi Oy:lle. Työssä oli tehtävänä perehtyä videopeliympäristöjen visuaalisiin tyyleihin ja niiden suunnitteluun ja toteutukseen teoriassa ja käytännössä. Tavoitteena oli myös tarkastella mielikuvia, joita ympäristöt herättävät ja selvittää tarkemmin mielikuvien syntymisen syyt. Työssä tarkasteltiin värien ja muotojen luomia mielikuvia katsojalleen. Tarkastelun kohteena oli vaatimukset toimivalle videopeliympäristölle. Työssä etsittiin keinoja videopeligrafiikan analysointia varten ja pyrittiin luomaan omaa kolmiulotteista grafiikkaa toimeksiantajan oman projektin videopeliympäristöä varten. Työssä käytettiin internetiä ja kirjallisuutta tiedonhakuun. Käytännössä 3d-grafiikkaa luotiin Autodesk:n 3ds Max-mallinnusohjelmaa käyttäen, josta 3d-mallit vietiin Unity 3d-ympäristöön, jossa malleista rakennettiin ympäristökokonaisuuksia. Kolmiulotteisten mallien tekstuurit luotiin Adobe Photoshop –kuvankäsittelyohjelmalla. Mallinnettavat objektit määriteltiin etukäteen ja ne toteutettiin järjestelmällisesti suunnitelman mukaan, tarkoituksena luoda yhtenäinen peliympäristö. Työssä luoduista esimerkkiympäristöistä tehtiin johtopäätöksiä itse vertailemalla ja muille ihmisille suunnatulla kyselyllä. Työn tuloksena syntyi 3d-malleja sekä kyselylomake 3d-grafiikan luomista mielikuvista. 3d-mallit kattoivat videopeliympäristön tavanomaisimmat elementit: maanpinnan, maanpinnan korkeuserot, kivet, kasvit ja puut. Malleista luotiin variaatioita, joiden muotokieli perustui toisistaan poikkeaviin geometrisiin muotoihin. Työtä tehtäessä ilmeni videopelien monimuotoisuus mediana sekä monimuotoisuuden tuomat haasteet. Videopeligrafiikan suunnittelun ongelmatilanteisiin ja ongelmien syihin löytyi ratkaisuja, jotka perustuvat yleisiin kuvallisiin perustekijöihin ja sommittelusääntöihin.

Tallennettuna: