Sökning

Tykätäänkö bloggaajista vai blogataanko tykkääjistä? : Kehityssuunnitelma Helsingin Kirjamessujen sosiaalisen median käytöstä markkinoinnin välineenä

QR-kod

Tykätäänkö bloggaajista vai blogataanko tykkääjistä? : Kehityssuunnitelma Helsingin Kirjamessujen sosiaalisen median käytöstä markkinoinnin välineenä

Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kehittämissuunnitelma Helsingin Kirjamessujen sosiaalisen median hyödyntämiseen kävijämarkkinoinnin välineenä. Helsingin Kirjamessut on Suomen Messut Osuuskunnan vuosittain järjestämä kirja- ja kustannusalan messutapahtuma.

Helsingin Kirjamessut on sekä kävijämäärältään että näkyvyydeltään Suomen suurin kirja-alan tapahtuma. Tapahtuma järjestettiin vuonna 2010 kymmenennen kerran. Helsingin Kirjamessut halusi kehittää sosiaalisen median käyttöään kävijämarkkinoinnin tehostamiseksi. Tavoitteena oli selvittää sosiaalisen median palveluista Internetin lukupiirien, blogien ja Facebookin hyödyntämisen mahdollisuuksia markkinoinnissa. Tämän lisäksi haluttiin pohtia sosiaalisen median tulevaisuutta.

Sosiaalisen median ollessa suhteellisen uusi käsite opinnäytetyössä avataan sosiaalisen median historiaa sekä käsitteitä. Samalla luodaan perusta kuvaamaan tiettyjen sosiaalisen median palveluiden toi-mintatapojen esittelyä. Opinnäytetyössä analyysin kohteeksi on sosiaalisen median palveluista valittu blogit sekä Facebook. Sosiaalisen median tulevaisuutta käsittelevässä kappaleessa esittelen tulevai-suuden näkymiä yleisesti sosiaalisen median parissa. Käsittelen useampia eri sosiaalisen median palveluita sekä niiden mahdollisia vaikutuksia sosiaalisen median tulevaisuudelle.

Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jossa hyödynnettiin sisältöanalyysiä. Tutkittavana aineistona käytettiin Helsingin Kirjamessujen sosiaalisen median olemassa olevia palveluita. Analyysin vertailu-pohjana on käytetty kansainvälisten kirjamessujen sosiaalisen medioiden palveluiden käyttöä sekä lähdekirjallisuuden antamaa teoriapohjaa. Sisältöanalyysi osoitti sosiaalisen median potentiaalin markkinoinnin välineenä sekä paljasti Helsingin Kirjamessujen tämänhetkiset kehityskohteet.

Opinnäytetyön lopussa teen kehitysehdotuksia Helsingin Kirjamessujen sosiaalisen median palveluiden käyttöön. Esittelen myös esimerkin kautta toimivan sosiaalisen median palvelun, jota hyödynnetään yritysmarkkinoinnissa. Kehitysehdotuksien tarkoituksena on auttaa Helsingin Kirjamessuja kehittämään olemassa olevien sosiaalisen medioiden palveluita ja näin vahvistaa sosiaalisen median käyttöä kävijämarkkinoinnin välineenä.

The main purpose of this study was to create a development plan for Helsinki Book Fair on how to use the social media for marketing. The Helsinki Book Fair is a book and publishing event organized annually by the Finnish Fair company.

The Helsinki Book Fair is the biggest book event in Finland measured by its costumer volume and median attraction. In 2010 the event was held for the tenth time. Helsinki Book Fair wanted to develop the use of social media in order to increase customer marketing. The purpose was to find out how to make use of the Internet book groups, blogs and Facebook for marketing use. The Helsinki Book Fair also wanted to discuss the future possibilities of the use of social media.

This study was a qualitative one. Based on the theory of content analysis the social media services applied by the Helsinki Book Fair were discussed. The analysis was based on the reference literature. Also the use of social media services at the Helsinki Book Fair and the international level of book rairs (across Europe) were compared. With the help of content analysis the potential of the social media as means for marketing was pointed out. The analysis revealed to the Helsinki Book Fair what needs to be developed in the use of social media for when used for marketing.

In the end of this study there will be some suggestions on how the Helsinki Book Fair can improve their use of social media services.

Sparad: