Haku

Tykätäänkö bloggaajista vai blogataanko tykkääjistä? : Kehityssuunnitelma Helsingin Kirjamessujen sosiaalisen median käytöstä markkinoinnin välineenä

QR-koodi

Tykätäänkö bloggaajista vai blogataanko tykkääjistä? : Kehityssuunnitelma Helsingin Kirjamessujen sosiaalisen median käytöstä markkinoinnin välineenä

Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kehittämissuunnitelma Helsingin Kirjamessujen sosiaalisen median hyödyntämiseen kävijämarkkinoinnin välineenä. Helsingin Kirjamessut on Suomen Messut Osuuskunnan vuosittain järjestämä kirja- ja kustannusalan messutapahtuma.

Helsingin Kirjamessut on sekä kävijämäärältään että näkyvyydeltään Suomen suurin kirja-alan tapahtuma. Tapahtuma järjestettiin vuonna 2010 kymmenennen kerran. Helsingin Kirjamessut halusi kehittää sosiaalisen median käyttöään kävijämarkkinoinnin tehostamiseksi. Tavoitteena oli selvittää sosiaalisen median palveluista Internetin lukupiirien, blogien ja Facebookin hyödyntämisen mahdollisuuksia markkinoinnissa. Tämän lisäksi haluttiin pohtia sosiaalisen median tulevaisuutta.

Sosiaalisen median ollessa suhteellisen uusi käsite opinnäytetyössä avataan sosiaalisen median historiaa sekä käsitteitä. Samalla luodaan perusta kuvaamaan tiettyjen sosiaalisen median palveluiden toi-mintatapojen esittelyä. Opinnäytetyössä analyysin kohteeksi on sosiaalisen median palveluista valittu blogit sekä Facebook. Sosiaalisen median tulevaisuutta käsittelevässä kappaleessa esittelen tulevai-suuden näkymiä yleisesti sosiaalisen median parissa. Käsittelen useampia eri sosiaalisen median palveluita sekä niiden mahdollisia vaikutuksia sosiaalisen median tulevaisuudelle.

Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jossa hyödynnettiin sisältöanalyysiä. Tutkittavana aineistona käytettiin Helsingin Kirjamessujen sosiaalisen median olemassa olevia palveluita. Analyysin vertailu-pohjana on käytetty kansainvälisten kirjamessujen sosiaalisen medioiden palveluiden käyttöä sekä lähdekirjallisuuden antamaa teoriapohjaa. Sisältöanalyysi osoitti sosiaalisen median potentiaalin markkinoinnin välineenä sekä paljasti Helsingin Kirjamessujen tämänhetkiset kehityskohteet.

Opinnäytetyön lopussa teen kehitysehdotuksia Helsingin Kirjamessujen sosiaalisen median palveluiden käyttöön. Esittelen myös esimerkin kautta toimivan sosiaalisen median palvelun, jota hyödynnetään yritysmarkkinoinnissa. Kehitysehdotuksien tarkoituksena on auttaa Helsingin Kirjamessuja kehittämään olemassa olevien sosiaalisen medioiden palveluita ja näin vahvistaa sosiaalisen median käyttöä kävijämarkkinoinnin välineenä.

Tallennettuna: