Haku

Oppimispaja : 7.-luokkalaisten opiskelutaitojen kehittämiseen ja tukemiseen

QR-koodi

Oppimispaja : 7.-luokkalaisten opiskelutaitojen kehittämiseen ja tukemiseen

Opinnäytetyö Oppimispaja on tutkimuksellinen kehittämistyö. Sen tavoitteena on tukea ja vahvistaa nivelvaiheessa olevien 7.-luokkalaisten opiskelutaitoja kehittämieni oppituntien avulla. Opinnäytetyö linkittää kolmannen sektorin ja peruskoulun toisiinsa ja se pyrkii vastaamaan yhteiskunnalliseen huoleen, nuorten oppimisen haasteisiin. Oppimispajan tarkoituksena ei ole ratkaista kaikkia oppimiseen liittyviä ongelmia, mutta malli pyrkii tarjoamaan opiskelutekniikkaan, ajanhallintaan ja oppimisympäristöön liittyviä erilaisia apukeinoja koulunkäynnin tueksi. Oppimispaja rakentuu kolmesta oppitunnista ja materiaalit löytyvät liitteistä. Oppimispajan merkityksellisyys, arvot ja tarve liittyvät peruskoulun uudistettuun opetussuunnitelmaan, joka on otettu käyttöön 1.8.2017 7.luokka-asteella valtakunnallisesti. Opetussuunnitelmassa on huomioitu muun muassa motivaation vaikutus oppimiseen ja oppimisen ilo, oppimisympäristöjen hyödyntäminen, erilaisten työtapojen kokeileminen ja tunnistaminen, hyvinvoinnin tukeminen ja arjen taidot. Oppimispaja sulautuu hyvin uudistettuun opetussuunnitelmaan ja siinä on otettu huomioon opetussuunnitelman tietoperusta ja painotusalueet. Opinnäytetyön tilaajana on Erilaisten oppijoiden liitto ry, joka on valtakunnallinen lukijärjestö. Oppimispajan idea on lähtöisin Aila Kinnusen ja Joensuun Seudun Erilaiset Oppijat ry:n (JOSE) kehittämästä Lukirasti-mallista, jonka tarkoituksena on esitellä oppilaille uusia, mielekkäämpiä ja tehokkaampia oppimisen tapoja. Oppimispaja pohjautuu Lukirasti-malliin, mutta on toteutuksena ja sisällöltään omanlainen. Oppimispaja pohjautuu hankkimaani tietoperustaan sekä omiin kokemuksiini ja havaintoihini. Sisältöä on ollut mukana kehittämässä Erilaisten oppijoiden liiton työntekijät. Kaksi opiskelijaryhmää kokeilivat Oppimispajaa ja he sekä opettajat antoivat oppitunneista palautetta. Opinnäytetyössä on otettu huomioon motivaation, vuorovaikutuksen ja positiivisen työskentelyilmapiirin merkitys oppimisessa ja oppimisvaikeudet. Oppimispajaa voi kokeilla ja hyödyntää kuka tahansa riippumatta yhteisöistä, iästä tai asuinpaikasta. Oppimispajan arvot sopivat erinomaisesti niin koulumaailmaan, kuin yhteisöpedagogin erilaisille työsektoreille. Opinnäytetyöni merkityksellisyys korostuu mallin sovellettavuudessa erilaisille ryhmille ja ammattialoille valtakunnallisesti.

My thesis is a Learning workshop, Oppimispaja. The goal of the research and development work is to support and strengthen the learning skills of the 7th graders in the articulation phase. My thesis links the third sector and the primary school together. The challenges of young people's learning are societal concerns. The purpose of the Learning workshop is not to solve all learning problems, but offer various support for learning, time management and the learning environment. The Learning workshop includes three lessons; materials are in the attachements. The relevance, values and the need for the Learning workshop are related to the renewed national core curriculum for basic education. It was introduced in the 7th grade on 1 August 2017 nationwide. The curriculum includes for example the impact of motivation on learning, the joy of learning, the utilization of learning environments, different learning methods, identification, support for well- being, and everyday skills. The Learning workshop has taken into account the knowledge base and focus areas of the curriculum. The subcriber of the thesis is The Finnish Diverse Learners ́ Association- Erilaisten oppijoiden liitto ry, a national organisation for people with learning disabilities. The idea of the workshop is based on the Lukirasti model developed by Aila Kinnunen and Joensuu area’s special learners (JOSE ry). The model aims to prevent new, more meaningful and effective ways of learning. The Learning workshop is based on the Lukirasti but implementation and content is different. I have developed the content of the Learning workshop with my colleagues in Diverse Learners' Association. The Learning workshop is based on research information, experiences, and observations. Two groups of students tested the Learning workshop. With their feedback and my observations, I developed the workshop into the final form. My view is that motivation, interaction, a positive working atmosphere and learning disabilities influence to the learning experience and these are in the core of Learning workshop. The Learning workshop can be tried and used by anyone regardless of community, age, or place of residence. The values of the Learning workshop are perfect for the school world as well as for the different sectors and for work. The Learning workshop can be applied to different groups and professions nationwide.

Tallennettuna: