Haku

4H-yrittäjyys nuorten työelämätaitoja edistämässä: 4H-yrittäjien kokemukset Jyvässeudun 4H-yhdistyksen toiminnassa

QR-koodi

4H-yrittäjyys nuorten työelämätaitoja edistämässä: 4H-yrittäjien kokemukset Jyvässeudun 4H-yhdistyksen toiminnassa

Opinnäytetyössäni tutkin Jyvässeudun 4H-yhdityksen toimintaan kuuluvaa 4H-yrittäjyyttä. 4H-yrittäjyyden kohderyhmänä ovat 13-28-vuotiaat nuoret ja toimintaa toteuttavat 4H-yhdistykset eri puolilla Suomea. Toiminta on tarkoitettu nuorille, jotka ovat kiinnostuneita yrittäjyydestä, oman rahan tienaamisesta tai työkokemuksen saamisesta. 4H-yrittäjyys mahdollistaa nuorille ohjatun tavan kokeilla yrittäjänä toimimista ja opettaa heille hyödyllisiä työelämätaitoja.

Yhdistyksessä oli tarve yleiselle tutkimukselle 4H-yrittäjyyteen liittyen. Yhdistystä kiinnosti tietää mitä hyötyä toiminnasta nuorille on ollut, ovatko nuoret tyytyväisiä yhdistykseltä saamaansa ohjaukseen ja tukeen ja miten heidän mielestään toimintaa voisi kehittää, jotta se pysyisi mielekkäänä. Näiden lisäksi yhdistys oli kiinnostunut siitä, pitävätkö nuoret oikeaa yrittäjyyttä vaihtoehtona 4H-yrittäjyyden jälkeen ja voisiko heidän mielestään yhdistys tarjota siihen tukea. 4H-yrittäjyys oli aiheena minulle sopiva, sillä olen ollut itsekin toiminnassa mukana ja se on aina kiinnostanut minua.

Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin toiminnan hyötyjä ja mahdollisuuksia, kehittää toimintaa sekä tukea osaltaan toiminnan markkinointia nuorisotyön kentällä. Työni tutkimusmenetelmänä käytin yksilöhaastatteluita. Haastattelin yhdistyksessä toimivia 4H-yrittäjiä, sillä yhdistyksen toiveena oli nimenomaan kuulla nuorten ajatuksia ja mielipiteitä toiminnasta. Tulokset toivat ilmi, että toiminnasta opitaan paljon erilaisia asioita, ohjaukseen ollaan pääosin tyytyväisiä ja myös oikea yrittäjyys kiinnostaa. Toiminnasta ei kuitenkaan tiedetä tarpeeksi hyvin.

Jyvässeudun 4H-yhdistys pystyy opinnäytetyöni kautta saatujen tulosten ja niistä syntyvien kehittämisideoiden avulla tehdä toiminnastaan vielä parempaa ja hyödyntämään toiminnan markkinoinnissa nuorten kertomia kokemuksia.

Tallennettuna: