Sökning

Kulttuurituottaja henkilöbrändääjänä : 10 ohjetta henkilöbrändin rakentamiseen

QR-kod

Kulttuurituottaja henkilöbrändääjänä : 10 ohjetta henkilöbrändin rakentamiseen

Tässä opinnäytetyössä tarkastelen henkilöbrändäyksen merkitystä eri aloilla, kuten urheilussa, taiteessa ja sosiaalisessa mediassa. Tuon myös esille henkilöbrändäyksen eroja Suomessa sekä kansainvälisillä markkinoilla. Työtä varten olen haastatellut kolmea alan merkittävää vaikuttajaa, ja tämän lisäksi hyödynnän alan kirjallisuutta sekä omaa työkokemustani alalla. Tavoitteeni on löytää erilaisia toimintamalleja henkilöbrändäykseen ja kehittää niitä Suomen markkinoilla.

Maailmalla henkilöbrändäys on nousussa ja sen tarve on kasvanut. Henkilöt tarvitsevat pitkäaikaista suunnitelmaa omalle henkilöbrändilleen, mutta moni ei kuitenkaan toimi näin. Työssä pohditaan brändäyksessä käytettäviä toimintamalleja ja niiden laajentamista.

Tätä opinnäytetyötä varten haastateltiin kolmea suomalaista merkittävää markkinointivaikuttajaa eri aloilta. Haastatteluja tarkasteltiin käyttämällä sisältöanalyysia. Haastattelujen lisäksi tuen havaintojani viittaamalla artikkeleihin ja omaan työkokemukseen.

Suomessa tärkein henkilöbrändäyksen elementti on aitous, mikä tuli myös esille kaikissa haastatteluissa. Ulkomailla sen sijaan markkinointiin ja brändäykseen käytetään paljon rahaa. Rahan käyttö on yksi suurimmista eroista Suomen ja kansainvälisen markkinoinnin välillä.

Musiikkialalla henkilöbrändin tulee olla ajan hermoilla, ja silti pysyä aitona. Ulkomailla artistien imago saatetaan luoda tyhjästä. Urheiluseuroissa painotetaan joukkuehenkeä, eivätkä urheilijat mielellään nosta itseään esiin urheilun ulkopuolella esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Näkemykseni on, että vahvemmalla henkilöbrändillä koko joukkue hyötyisi. Artistien ja urheilijoiden kannattaa panostaa positiivisen mielikuvan luomiseen ja vahvan henkilöbrändin rakentamiseen sosiaalisessa mediassa.

Näiden tuloksien perusteella olen koonnut kymmenen ohjetta henkilöbrändin rakentamiseen: 1. Oman tarinan rakentaminen; 2. Visuaalisen ilmeen ja habituksen luominen; 3. Oman persoonallisen tyylin ja imagon korostaminen sen sijaan, että keksii sen tyhjästä; 4. Pitkäjänteinen ja strateginen suunnitellun; 5. Selvitä oikea kohderyhmä; 6.Hyödynnä sosiaalista mediaa ja sen monia viestintäkanavia; 7. Rakenna uskottava brändi ja pysy sille uskollisena; 8. Ole johdonmukainen brändin kanssa, 9. Suunnittele tärkeät ajankohdat harkitusti; 10. Kaikkien tärkeintä on aitous, eli olla oma itsensä, myös vaikka se tarkoittaa virheiden tekemistä välillä.

In this thesis I look at the meaning of personal branding in different fields, such as sports, the arts and social media. I am also analyzing the differences between personal branding in Finland versus on the international market. For this thesis I have interviewed three influencers in the field, and furthermore I am using literature as well as my own work experience in the field. My goal is to find different operating models for personal branding and develop them for the Finnish market.

Personal branding is growing all over the world and its need has increased. People need long-term plans for their personal brands but many people do not do it. In this thesis I reflect on the operating models that are used in personal branding and their expansion. I interviewed three remarkable Finnish marketing influencers for this thesis. The interviews were examined using content analysis. In addition to the content analysis, I support my observations by referring to articles and my own work experience.

In Finland the most important element in personal branding is authenticity, which showed up in all the interviews. Abroad, a lot of money is being used for marketing and personal branding. The use of money is one of the biggest differences between marketing in Finland and marketing abroad.

In the music industry, the personal brand must be timely, yet authentic. Internationally the image of the artist might be created out of nowhere. In sports teams, team spirit is emphasized, and athletes do not willingly bring themselves to the forefront outside of sports for example in social media. In my opinion, a stronger personal brand benefits the whole team. Artists and athletes should invest in creating a positive image and building a strong personal brand in social media.

Based on these results I have assembled ten guidelines for building a brand: 1. Building your own story; 2. Creating a visual look and habitus; 3. Emphasizing your own personal style and image instead of inventing it out of nowhere; 4. Long-term and strategic planning; 5. Figure out the right audience; 6. Use social media and its many communication channels; 7. Build a credible brand and stay faithful to it; 8. Be consequential with your brand; 9. Plan important timings carefully; and 10. The most important thing is authenticity, which means being your self, also if it means making mistakes.

Sparad: