Haku

Kulttuurituottaja henkilöbrändääjänä : 10 ohjetta henkilöbrändin rakentamiseen

QR-koodi

Kulttuurituottaja henkilöbrändääjänä : 10 ohjetta henkilöbrändin rakentamiseen

Tässä opinnäytetyössä tarkastelen henkilöbrändäyksen merkitystä eri aloilla, kuten urheilussa, taiteessa ja sosiaalisessa mediassa. Tuon myös esille henkilöbrändäyksen eroja Suomessa sekä kansainvälisillä markkinoilla. Työtä varten olen haastatellut kolmea alan merkittävää vaikuttajaa, ja tämän lisäksi hyödynnän alan kirjallisuutta sekä omaa työkokemustani alalla. Tavoitteeni on löytää erilaisia toimintamalleja henkilöbrändäykseen ja kehittää niitä Suomen markkinoilla.

Maailmalla henkilöbrändäys on nousussa ja sen tarve on kasvanut. Henkilöt tarvitsevat pitkäaikaista suunnitelmaa omalle henkilöbrändilleen, mutta moni ei kuitenkaan toimi näin. Työssä pohditaan brändäyksessä käytettäviä toimintamalleja ja niiden laajentamista.

Tätä opinnäytetyötä varten haastateltiin kolmea suomalaista merkittävää markkinointivaikuttajaa eri aloilta. Haastatteluja tarkasteltiin käyttämällä sisältöanalyysia. Haastattelujen lisäksi tuen havaintojani viittaamalla artikkeleihin ja omaan työkokemukseen.

Suomessa tärkein henkilöbrändäyksen elementti on aitous, mikä tuli myös esille kaikissa haastatteluissa. Ulkomailla sen sijaan markkinointiin ja brändäykseen käytetään paljon rahaa. Rahan käyttö on yksi suurimmista eroista Suomen ja kansainvälisen markkinoinnin välillä.

Musiikkialalla henkilöbrändin tulee olla ajan hermoilla, ja silti pysyä aitona. Ulkomailla artistien imago saatetaan luoda tyhjästä. Urheiluseuroissa painotetaan joukkuehenkeä, eivätkä urheilijat mielellään nosta itseään esiin urheilun ulkopuolella esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Näkemykseni on, että vahvemmalla henkilöbrändillä koko joukkue hyötyisi. Artistien ja urheilijoiden kannattaa panostaa positiivisen mielikuvan luomiseen ja vahvan henkilöbrändin rakentamiseen sosiaalisessa mediassa.

Näiden tuloksien perusteella olen koonnut kymmenen ohjetta henkilöbrändin rakentamiseen: 1. Oman tarinan rakentaminen; 2. Visuaalisen ilmeen ja habituksen luominen; 3. Oman persoonallisen tyylin ja imagon korostaminen sen sijaan, että keksii sen tyhjästä; 4. Pitkäjänteinen ja strateginen suunnitellun; 5. Selvitä oikea kohderyhmä; 6.Hyödynnä sosiaalista mediaa ja sen monia viestintäkanavia; 7. Rakenna uskottava brändi ja pysy sille uskollisena; 8. Ole johdonmukainen brändin kanssa, 9. Suunnittele tärkeät ajankohdat harkitusti; 10. Kaikkien tärkeintä on aitous, eli olla oma itsensä, myös vaikka se tarkoittaa virheiden tekemistä välillä.

Tallennettuna: