Sökning

Kunnallisen nuorisotyön ja Juvanpuiston koulun yhteistyön kehittäminen : Espoon kouluyhteistyömallin pohjalta

QR-kod

Kunnallisen nuorisotyön ja Juvanpuiston koulun yhteistyön kehittäminen : Espoon kouluyhteistyömallin pohjalta

Eri puolilla Suomea on saatu hyviä tuloksia lasten ja nuorten arkihyvinvoinnin ja koulussa viihtymisen edistämiseksi, tekemällä yhteistyötä kunnallisen nuorisotyön kanssa. Nuorisonohjaajien jalkautuminen koulun arkeen on myös keventänyt opettajien työtaakkaa, kasvattajan roolin jakautuessa moniammatillisesti.

Opinnäytetyö kuvaa Espoon kouluyhteistyömallin pohjalta toteutettua koulun henkilöstön ja nuorisopalveluiden yhteistyön kehittymistä Juvanpuiston koulussa, Pohjois-Espoossa. Toimintatutkimuksellista lähestymistapaa noudattava kehittämistyö toteutettiin lukuvuonna 2015-16 ja työn tilaajina olivat sekä Juvanpuiston koulu, että Espoon nuorisopalvelut.

Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää Juvanpuiston henkilöstön ja koululla toimivien nuorisonohjaajien yhteistyötä, ja edistää heidän vuorovaikutustaan sekä toistensa tuntemista. Kehittämistyön apuvälineenä toimii Espoon kouluyhteistyömalli, joka on kunnallisen nuorisotyön ja koulujen työntekijöille tarkoitettu yhteistyön suunnittelun ja toteutuksen työkalu. Mallissa on kuvattu tavoitteet, keskeiset kohderyhmät, vastuunjako, sekä erilaisia yhteistyön muotoja. Ajatuksena on ollut luoda kokonaisvaltainen, yhteinen moniammatillinen tapa toimia lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi kouluympäristössä.

Lukuvuoden aikana yhteistyö opettajien ja nuorisonohjaajien välillä kasvoi. Koulussa toteutettiin kouluyhteistyömallin vuosisuunnitelman mukaisesti ryhmäytystapahtumia, kohdennettu pienryhmätoiminta, luokkatyöskentelyä, välituntitoimintaa, luokkavierailuja, teematunti sekä oppilaiden ja opettajien vierailuja nuorisotilalla sekä nuorisonohjaajan osallistuminen yhteisölliseen oppilashuoltoryhmän palaveriin. Lisäksi koulussa aloitettiin tukioppilastoiminta.

Tuttuuden edistämiseksi nuorisonohjaajat esittäytyivät opettajakokouksissa ja kertoivat siellä toiminnastaan. Vuorovaikutusta edistettiin kevätlukukaudella kutsumalla koulun henkilöstöä tutustumaan nuorisotila Luukulle Avoimien ovien-iltapäivinä. Koulun henkilöstölle järjestettiin ryhmähaastattelu, jossa yhteistyön edistämiseksi henkilöstön näkemyksiä ja toiveita yhteistyön suhteen koottiin kyselylomakkeen avulla. Molempien tahojen mielestä vuorovaikutus kasvoi ja henkilöstöt tutustuivat toisiinsa.

Opinnäytetyö tukee Espoon kouluyhteistyömallin käytännöllisyyttä ja toimii esimerkkinä mallin käyttöönotosta. Koulujen tarpeet tuelle vaihtelevat ja muuttuvat, ja nuorisotyö etsii vielä paikkaansa sekä identiteettiänsä institutionaalisessa koulumaailmassa. Pitkäjänteiseen ja suunnitelmallisuuteen perustuva kasvatuskumppanuus tukee lasten ja nuorten arjen hyvinvointia ja moniammatillisen yhteistyön kehittyminen on toivottavaa. Mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe olisi yhteistyömallin vaikutuksien tutkiminen tai nuorten kokemukset yhteistyömallin käyttöönotosta.

Several cities all over Finland have gotten good results in promoting the well-being of children and young people in school environment by co-operation between the schools and municipal youth work. Having youth workers involved in the every-day school work has also made it easier for the techers to carry their burden when sharing the role of the educator.

This thesis describes the development of the co-operation between the school staff and the youth services in Juvanpuisto school in Northern Espoo. It is based on the school co-operation plan by Espoo City. The action research based development process was implemented in 2015-16. The project was requested by Juvanpuisto school and Youth Services of Espoo.

The purpose of this thesis was to develop the multiprofessional collaboration between the Juvanpuisto school staff and the youth workers at the school, and to promote the interaction between them. It is based on the Espoo school collaboration model which is a tool for the co-operation and implementation between the municipal youth work and school staff. The model describes the goals, the target groups, the responsibilities and different forms of co-operation. The purpose is to create a comprehensive and multiprofessional way to promote the well-being of children and young adults in the school environment.

During the school year, a number of activities were implemented in the Juvanpuisto school according to the yearly school collaboration plan, such as group activities, small group work, recess activities, class visits, theme activities, student and teacher visits to the youth center and youth worker visits to the student council meetings. To promote the relationship, youth workers made presentations about their activities at the teacher meetings. To increase the interaction during the spring semester, school staff was invited to visit the youth center Luukku for the open house events. A questionnaire was created for the school staff and a group interview was held to gather their views and wishes for further co-operation.

The thesis is best presented as a practicle example of the implementation of the Espoo school collaboration model. Schools have different and changing needs for support and youth work is still looking for its place and identity in the institutionalized school world. Educational co-operation based on persistent and good planning supports the every-day well-being of children and young adults. Multiprofessional collaboration is beneficial. Researching the effects of the collaboration model or the experience of the school children regarding the collaboration model present some of the further interesting research subjects in this area.

Sparad: