Haku

Sosiaalisen median suunnitelman luominen autoliikkeen arkeen sopivaksi

QR-koodi

Sosiaalisen median suunnitelman luominen autoliikkeen arkeen sopivaksi

Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajayritykselle Autosi sosiaalisen median suunnitelma. Työ oli ajankohtainen ja tarpeellinen toimeksiantajalle, sillä yrityksellä ei ollut ennestään suunnitelmaa sosiaalisessa mediassa toimimisesta, eikä yritys ollut aktiivisesti mukana sosiaalisen median kanavissa. Työn tarkoituksena oli vastata toimeksiantajan tarpeeseen ja edesauttaa toimeksiantajayritystä saamaan sosiaalinen media käyttöön työkaluna, sekä sen avulla lisätä myyntiä ja näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja toiminnallisesta osuudesta. Työn alussa esitellään toimeksiantajayritys, sekä kuvataan yrityksen toimintaympäristö paremmin. Työn teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen päälukuun, joista ensimmäinen käsittelee sosiaalista mediaa monesta eri näkökulmasta. Luvussa käsitellään sosiaalisen median hyötyjä ja haittoja yrityksen näkökulmasta, sosiaalisen median markkinointia, sekä sosiaalisen median kanavia Facebookia ja Instagramia, jotka ovat valittu tarkasteluun toimeksiantajan toiveiden mukaisesti. Teoreettisen viitekehyksen toisessa pääluvussa esitellään, mikä on sosiaalisen median suunnitelma ja kuinka suunnitelma voidaan luoda PR Smithin kehittämää SOSTAC-suunnittelutyökalua hyödyntäen. SOSTAC- suunnittelutyökalun kuusi eri osa-aluetta käydään yksityiskohtaisesti läpi, joiden pohjalta syntyy runko sosiaalisen median suunnitelman luomiselle. Teoreettisen viitekehyksen avulla rakennettiin toiminnallinen osuus, jossa autoliikkeelle luotiin sosiaalisen median suunnitelma SOSTAC-mallia hyödyntäen. SOSTAC-mallin pohjalta syntyi toimeksiantajan tarpeet huomioiva kokonaisuus. Suunnitelman luominen alkoi yrityksen nykytilanteen analysoimisella, jonka apuna hyödynnettiin SWOT-ja kilpailija-analyysejä. Nykytilan analysoinnin jälkeen määritettiin tavoitteet sosiaalisen median toiminnalle, suunniteltiin strategia ja valittiin toimenpiteet. Sen jälkeen määritettiin mittarit, joilla asetettujen tavoitteiden toteutumista mitataan. Lopputuloksena syntyi realistinen ja toimiva sosiaalisen median suunnitelma toimeksiantajayritykselle Autosi, jonka avulla sosiaalisen median toimintaa voidaan lähteä toteuttamaan yrityksessä, sekä integroida se osaksi yrityksen arkea.

Tallennettuna: