Haku

Vanhempi leikki-ikäisen motorisen kehityksen tukijana : Posterit neuvolaan

QR-koodi

Vanhempi leikki-ikäisen motorisen kehityksen tukijana : Posterit neuvolaan

Opinnäytetyön aiheeksi valittiin vanhempi leikki-ikäisen lapsen motorisen kehityksen tukijana. Aihe rajattiin 1–6-vuotiaisiin lapsiin ja asiaa tarkas-teltiin terveen lapsen näkökulmasta. Aihe koettiin tarpeelliseksi ja ajan-kohtaiseksi. Aktiivinen elämäntapa ei ole kaikkien perheiden kohdalla it-sestäänselvyys. Leikki-ikäisen lapsen harjoittelumahdollisuuksilla on yh-teys motoristen taitojen kehittymiseen ja oppimiseen. Opinnäytetyön to-teutustavaksi muodostui toiminnallinen opinnäytetyö.

Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa informatiivinen posterimuotoinen materiaali erääseen hämeenlinnalaiseen neuvolaan terveydenhoitajan työ-välineeksi jaettavaksi materiaaliksi ja julisteeksi neuvolan seinälle. Poste-reiden lukijakunta ovat vanhemmat, joten sisältö suunniteltiin heille. Ta-voitteena oli tehdä postereista visuaalisesti mielenkiintoisen näköisiä ja in-formatiivisesti helppolukuisia. Kuvitus tehtiin itse ja informatiivinen puoli koostui opinnäytetyöraporttimme teoriasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös parantaa opinnäytetyön tekijöiden tietoperustaa leikki-ikäisen moto-risen kehityksen tukemisesta neuvolatyössä.

Teoriaosuudessa selvitettiin motorisen kehityksen periaatteita leikki-iässä. Lisäksi otettiin huomioon vanhemman ja terveydenhoitajan merkitys mo-torisen kehityksen tukemisessa. Tiedonhaussa noudatettiin kriittisyyttä. Pyrkimyksenä oli saada teoria pohjautumaan uusimpaan tietoon, mitä on saatavilla. Lähdemateriaalina käytettiin pääasiassa ammattikirjallisuutta ja alan tutkimuksia. Käytettyjen lähteiden mukaan vanhemman rooli leikki-ikäisen motorisen kehityksen tukemisessa on merkittävä.

Tallennettuna: