Haku

Asiakaslähtöisyyttä ja kuntouttavaa työotetta kehittämässä : Toiminnallisia menetelmiä Riihimäen kaupungin kotipalvelun koulutuksissa

QR-koodi

Asiakaslähtöisyyttä ja kuntouttavaa työotetta kehittämässä : Toiminnallisia menetelmiä Riihimäen kaupungin kotipalvelun koulutuksissa

Opinnäytetyö oli toiminnallinen, kuvaus Riihimäen kaupungin kotipalveluun työntekijäkoulutuksesta asiakaslähtöisyyden ja kuntouttavan työotteen lisäämiseksi. Opinnäytetyö on tehty osana Riihimäen kaupungin kotipalvelun kehittämistyötä. Se on kehittämistutkimus, jossa on sovellettu tulevaisuuden tutkimuksen menetelmää, tulevaisuusverstasta sekä muita toiminnallisia menetelmiä. Henkilöstökoulutukset toteutettiin työpajatyöskentelyinä. Tutkimusaineisto on kerätty kotipalvelun työntekijöiden työpajoissa keväällä ja syksyllä 2013. Opinnäytetyö tarjoaa kotihoidon kehittämismallin muihinkin kaupunkeihin.

Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella asiakaslähtöisyyden ja kuntouttavan työotteen nykytilaa sekä antaa tietoa siitä, miten henkilöstö kehittäisi niitä omassa työssään. Työpajakoulutusten tavoitteena oli lisätä henkilöstön tietoa asiakaslähtöisyydestä sekä kuntouttavasta työotteesta.

Kehittämistyö muotoutui prosessin aikana. Keväällä tulevaisuusverstastyöskentelystä nousseiden aiheiden käsittelemistä jatkettiin syksyn työpajoissa. Työpajoissa kävi ilmi, että kuntouttavan työotteen käsite oli tutumpi kuin asiakaslähtöisyyden käsite. Tutkimustulosten perusteella asiakaslähtöisen ajattelutavan muotoutuminen vaatii vielä kehittymistä. Henkilöstön ajattelutapa on tällä hetkellä monissa tapauksissa työntekijälähtöistä. Asiakaslähtöisyyden ja kuntouttavan työotteen toteutumisen esteeksi henkilöstö nosti useimmin syyksi kiireen ja liian vähäisen henkilöstön määrän. Työpajoissa etsittiin ratkaisuja esteiden poistamiseksi.

Tallennettuna: