Haku

Sano vain Salama : Helpomman hevospelaamisen puolesta

QR-koodi

Sano vain Salama : Helpomman hevospelaamisen puolesta

Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia peliyhtiö Fintoto Oy:n lanseeraaman Salama-pikapelin jalkautumista myyntipisteisiin ja sen vaikutusta tuotteen myyjiin sekä heidän asenteisiinsa. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla Toto-myyjiä myyntipisteissä. Haastattelut toteutettiin Salama-pikapelituotteen kahden ensimmäisen lanseerausviikon aikana, 28.3.–8.4.2011. Tutkimus rajattiin käsittämään Forssan ja Tampereen pelialueet.

Teoriaosuus on rakennettu suuntaamalla ajattelu aiemmista markkinoinnin myyjälähtöisistä kilpailukeinoista markkinoinnin nykyaikaisiin kilpailukeinoihin. Tuoteuudistus Salama on osa uudistunutta suomalaista asiakaslähtöistä hevosvedonlyöntimarkkinointia.

Tutkimusmetodina on laadullinen tutkimus koska tutkimukselta ei haluttu tilastollista vaan laadullista tietoa. Haastattelujen perusteella tehtiin havaintoja kampanjan jalkautumisesta myyntipisteisiin. Pääpaino havainnoinnissa oli markkinointimateriaalin näkyvyydessä sekä myynnin teknisessä hallinnassa. Markkinointimateriaali oli postitettu myyntipisteisiin juuri kampanjaa edeltävällä viikolla. Materiaalien mukana oli toimitettu niin ikään selkeät ohjekirjeet siitä, miten niiden tulee olla näkyvillä.

Salama pikapeli jalkautui myyntipisteisiin pääasiassa hyvin. Mitä pidemmälle kampanja oli edennyt, sitä positiivisempi oli myös myynnin tekninen hallinta sekä kampanjamateriaalin näkyvyys myyntipisteissä. Oletusarvo siitä, että kaikki olisi ollut esillä ja hallinnassa heti kampanjan alkaessa ei kuitenkaan täysin toteutunut. Voidaan päätellä, että konkreettinen pelimyyjiin kohdentuva, myyntimateriaalien esille laittoon sekä myynnin tekniseen hallintaan liittyvä opastus-, sekä koulutustyö tulisi aloittaa hyvissä ajoin ennen kampanjan myyntipisteisiin jalkauttamista.

Tutkimustulosten avulla Fintoto Oy:n on jatkossa helpompi varmistua kampanjan jalkautumisen onnistumisesta myyntipisteisiin uusia pelituotteita lanseerattaessa.

Tallennettuna: