Haku

Balanced Scorecard verkkokauppayrityksessä

QR-koodi

Balanced Scorecard verkkokauppayrityksessä

Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selkeyttää Klubben Sport Finland Oy:n verkkokaupan strategiatyötä Robert S. Kaplanin ja Da-vid Nortonin Balanced Scorecard ohjausmenetelmän avulla. Tavoitteena oli luoda yritykselle yhtenäinen strategia ja parantaa pitkällä aikavälillä yrityksen strategianhallintaa.

Balanced Scorecardin, eli tasapainotettujen mittaristojen, suurimmat hyödyt saavutetaan mittaamalla perinteisten talouden mittareiden lisäksi myös operatiivisia asioita, kuten asiakastyytyväisyyttä ja henkilöstön kehitystä ja osaamista. Toimintaa kuvaavat mittarit auttavat löytämään syy-seuraussuhteita organisaation toiminnasta taloudellisiin lukuihin. Lisäksi ohjausmenetelmä nimensä mukaisesti auttaa organisaatiota ohjaamaan resursseja menestyksen kannalta tärkeimpiin prosesseihin. Mittaristo kuvaa ajallisesti kolmea asiaa: mennyttä aikaa, tämän hetken tuloksia ja tulevaisuuden tavoitteita.

Tuloksena kohdeyritykselle laadittiin strategiset suuntaviivat Kaplanin ja Nortonin strategiakarttamallia hyödyntäen. Kriittiset menestystekijät kartoitettiin yrityksen toiminnasta saatavilla olevaa analytiikkaa hyödyntäen. Strategiakartasta ja menestystekijöistä johdettiin lopulta valmis tasapainotettu mittaristo. Osana opinnäytetyötä luotiin myös verkkokauppa-alustaan upotettu asiakastyytyväisyyskysely, joka mahdollistaa asiakaspalautteen keräämisen pitkällä aikavälillä. Osa kyselyssä kerätystä tausta-aineistosta toimii jatkossa suoraan valmiin mittariston tunnuslukuina.

Jatkossa Klubben Sport Finland Oy voi hyödyntää strategiatyössään laadittua mittaristoa asettamalla sille tavoitearvot ja jalkauttamalla mittariston henkilöstötasolla osaksi yrityksen jokapäiväistä toimintaa.

Tallennettuna: