Haku

Ammattina urheiluvihjeiden laatiminen: aloittavan yrityksen markkinoinnin suunnittelu ja toteutus

QR-koodi

Ammattina urheiluvihjeiden laatiminen: aloittavan yrityksen markkinoinnin suunnittelu ja toteutus

Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi pienyritys Totopommi, joka on aloittava ravivihjepalvelu. Projektin aikana kuljettiin matka pienyrityksen perustamisesta aina liiketoiminnan kehittämiseen asti. Matkan varrella tärkeimmäksi painopisteeksi valittiin yrityksen markkinoinnin aktiivinen kehittäminen ja samanaikaisesti monipuolisen viestinnän toteuttaminen. Opinnäytetyöni ansiosta toimeksiantajani sai vastauksia avoimiin kysymyksiin yrityksen lähitulevaisuutta ajatellen.

Teoriaosuudessa perehdyttiin ensimmäisenä yrityksen perustamissäännöksiin, yrittäjän apuna toimiviin ulkopuolisiin tahoihin sekä yleisesti yrittäjyyteen. Toisena isona kokonaisuutena opinnäytetyössä oli luonnollisesti markkinointi, josta otettiin erityistarkkailuun markkinoinnin neljä perusprosessia.

Käytännön puolella opinnäytetyön aikana toteutettiin yrityksen markkinointia sosiaalisessa mediassa, mutta sen lopullisia vaikutuksia pystyttäneen analysoimaan vasta myöhemmin. Projektin aikana saatiin kuitenkin luotua kaikki tälle yritykselle tarpeelliset sosiaalisen median tilit ja hieman testattua, millainen lähestymistapa missäkin toimii asiakkaisiin. Lopulta saatiin myös selvitettyä potentiaalisten asiakkaiden mieltymykset, käyttäytyminen sosiaalisessa mediassa sekä henkilökohtaiset vedonlyöntitavat.

Opinnäytetyö toteutettiin suurimmaksi osaksi toiminnallisena työnä, jonka ansiosta päästiin lähietäisyydeltä seuraamaan yrityksen alkutaipaletta. Tämän pohjalta tehtiin jatkuvia havaintoja toimialalla vallitsevasta markkinatilanteesta sekä asiakkaiden käyttäytymisestä. Koko opinnäytetyön keskeiseksi kysymykseksi nousikin, miten rakentaa omasta intohimosta näkyvä ammatti vai olisiko parempi pitää työ ja vapaa-aika erillään?

Tallennettuna: