Haku

Viherrakentamisen koulutuksen sisältö työelämän lähtökohdista Hämeen ammattikorkeakoulussa : Kysely työelämän edustajille

QR-koodi

Viherrakentamisen koulutuksen sisältö työelämän lähtökohdista Hämeen ammattikorkeakoulussa : Kysely työelämän edustajille

Hämeen ammattikorkeakoulussa rakennetun ympäristön koulutusohjelmassa siirryttiin asteittain moduulipohjaiseen opetukseen 2014 lähtien. Moduulien sisällöt johdettiin aikaisempien opintojaksojen sisällöistä. Koulutuksessa ei kuitenkaan ollut tarkkaa kuvaa siitä, mikä aihe moduulien sisällä oli työelämän näkökulmasta tärkeää. Samaan aikaan työelämästä oli kuultu kriittisiä mielipiteitä valmistuvien hortonomien osaamisesta.

Opinnäytetyössä selvitettiin haastatteluin ja kyselyn avulla työelämän edustajilta mitkä aiheet ovat viherrakentamiseen liittyen tärkeitä nykyisessä koulutuksessa ja mitä tulevaisuuden osaamistarpeita koulutuksessa tulisi huomioida.

Kyselyn mukaan moniosaaminen korostuu nykyisessä opetuksessa ja tulevaisuudessa. Hortonomeja koulutetaan monipuolisiin tehtäviin, myös viherrakentamisen johtotehtäviin. Tulevaisuudessa työympäristöt sähköistyvät ja tieto siirtyy nopeasti, joissakin työyhteisöissä tämä on jo osa käytäntöä. Koulutuksessa pitäisi huomioida tämän lisäksi myös ihmissuhdetaidot ja esimiestyö: kohtaamiset kasvotusten eivät katoa rakentamisesta. Myös käytännön työtaitoja arvostetaan. Harjoittelujaksojen ja yhteistyön kehittämistä tulisi lisätä työelämän edustajien kanssa.

Tallennettuna: