Haku

Sosiaalisen median hyödyntäminen asiakasprofiloinnissa : Case: Jämiä//Koivunen

QR-koodi

Sosiaalisen median hyödyntäminen asiakasprofiloinnissa : Case: Jämiä//Koivunen

Opinnäytetyö tutkii Jämiä//Koivunen -brändin asiakasprofiilien muodostumisprosessia, sekä sosiaalisen median tähän prosessiin tuomia mahdollisuuksia. Työn tavoitteena on syventää Jämiä//Koivusen asiakasymmärrystä hahmottamalla, minkälainen on brändin potentiaalinen asiakasryhmä. Lisäksi työssä pyrittiin löytämään keinoja hyödyntää sosiaalista mediaa asiakkuuksien hankkimisessa ja asiakastiedon keräämisessä.

Asiakasprofilointia sosiaalisessa mediassa lähestytään brändin oman sosiaalisen median käytön pohjalta. Työssä selvitetään aluksi sosiaalisen median kehitystä ja tarkastellaan erilaisia pienyrityksen toimintaa tukevia sosiaalisen median kanavia. Kanava-selvityksen pohjalta analysoidaan Jämiä//Koivusen toimintaa ja tavoitteita sosiaalisessa mediassa ja laaditaan sille sosiaalisen median suunnitelma. Lähteenä käytettiin alan kirjallisuutta, aiheesta kirjoitettuja artikkeleita, sekä tekijöiden omiin kokemuksiin perustuvia havaintoja muotoilualan yrityksen viestinnästä sosiaalisessa mediassa. Tämän selvitystyön pohjalta tutkittiin Jämiä//Koivusen potentiaalisia asiakkaita työssä tehtävän kilpailijakartoituksen avulla. Lopuksi kartoituksen kautta syntyneistä asiakasryhmistä muodostetaan asiakasprofiilit. Asiakasprofilointiin syventyminen aloitetaan tutkimalla palvelumuotoiluun ja käyttäjätiedon hankintaan liittyviä perusteorioita. Tutkimusmenetelminä työssä käytetään lähdeaineiston ja sosiaalisen median kentälle suunnatun passiivisen havainnoinnin lisäksi muotoilu- ja viestintäalan ammattilaisille tehtyjä teemahaastatteluja.

Opinnäytetyön tuloksena syntyi kolme asiakaskartoituksen perusteella määriteltyä asiakasprofiilia visualisoituna. Asiakasprofiilit muodostetaan kilpailijakartoitusta ja sosiaalista mediaa apuna käyttäen. Asiakasymmärryksen syventämistä voidaan jatkaa lähestymällä asiakaskartoituksessa löydettyjä henkilöitä esimerkiksi kyselyllä tai haastattelulla. Työn toinen tulos on esitys Jämiä//Koivusen sosiaalisen median strategiasta. Esitys kootaan työssä käytetyn lähdeaineiston ja sosiaalisessa mediassa tehtävän havainnoinnin avulla. Tulevaisuudessa suunnitelmaa voidaan hyödyntää brändin sosiaalisen median toiminnan kehittämisessä.

Tallennettuna: