Sökning

Sosiaalisen median hyödyntäminen asiakasprofiloinnissa : Case: Jämiä//Koivunen

QR-kod

Sosiaalisen median hyödyntäminen asiakasprofiloinnissa : Case: Jämiä//Koivunen

Opinnäytetyö tutkii Jämiä//Koivunen -brändin asiakasprofiilien muodostumisprosessia, sekä sosiaalisen median tähän prosessiin tuomia mahdollisuuksia. Työn tavoitteena on syventää Jämiä//Koivusen asiakasymmärrystä hahmottamalla, minkälainen on brändin potentiaalinen asiakasryhmä. Lisäksi työssä pyrittiin löytämään keinoja hyödyntää sosiaalista mediaa asiakkuuksien hankkimisessa ja asiakastiedon keräämisessä.

Asiakasprofilointia sosiaalisessa mediassa lähestytään brändin oman sosiaalisen median käytön pohjalta. Työssä selvitetään aluksi sosiaalisen median kehitystä ja tarkastellaan erilaisia pienyrityksen toimintaa tukevia sosiaalisen median kanavia. Kanava-selvityksen pohjalta analysoidaan Jämiä//Koivusen toimintaa ja tavoitteita sosiaalisessa mediassa ja laaditaan sille sosiaalisen median suunnitelma. Lähteenä käytettiin alan kirjallisuutta, aiheesta kirjoitettuja artikkeleita, sekä tekijöiden omiin kokemuksiin perustuvia havaintoja muotoilualan yrityksen viestinnästä sosiaalisessa mediassa. Tämän selvitystyön pohjalta tutkittiin Jämiä//Koivusen potentiaalisia asiakkaita työssä tehtävän kilpailijakartoituksen avulla. Lopuksi kartoituksen kautta syntyneistä asiakasryhmistä muodostetaan asiakasprofiilit. Asiakasprofilointiin syventyminen aloitetaan tutkimalla palvelumuotoiluun ja käyttäjätiedon hankintaan liittyviä perusteorioita. Tutkimusmenetelminä työssä käytetään lähdeaineiston ja sosiaalisen median kentälle suunnatun passiivisen havainnoinnin lisäksi muotoilu- ja viestintäalan ammattilaisille tehtyjä teemahaastatteluja.

Opinnäytetyön tuloksena syntyi kolme asiakaskartoituksen perusteella määriteltyä asiakasprofiilia visualisoituna. Asiakasprofiilit muodostetaan kilpailijakartoitusta ja sosiaalista mediaa apuna käyttäen. Asiakasymmärryksen syventämistä voidaan jatkaa lähestymällä asiakaskartoituksessa löydettyjä henkilöitä esimerkiksi kyselyllä tai haastattelulla. Työn toinen tulos on esitys Jämiä//Koivusen sosiaalisen median strategiasta. Esitys kootaan työssä käytetyn lähdeaineiston ja sosiaalisessa mediassa tehtävän havainnoinnin avulla. Tulevaisuudessa suunnitelmaa voidaan hyödyntää brändin sosiaalisen median toiminnan kehittämisessä.

The main focus on this thesis was to study how social media could be exploited in the process of creating customer profiles for Jämiä//Koivunen. Jämiä//Koivunen is a new clothing and footwear brand, which is not exactly established yet. It consist from Julia Jämiä and Olli Koivunen who are both 4th-year-student in Design degree of HAMK. Secondary aims for this research were to deepen the brand's knowledge of its real potential cus-tomers based on survey-based process, as well as to find ways of using so-cial median in acquiring new customers.

First part of the work centers around different platforms in social media (such as Facebook and Instagram) and how they can support small design companies business. Based on the study of platforms, Jämiä//Koivunen's actions on social media are analyzed and then plan is created how to upgrade that behavior in future. In the process professional literature and articles were used as source material, as well as authors' own experiences of working in small design businesses with social media presence. Thesis also includes explanation of Jämiä//Koivunen's competitors and the final customer profiling is based on customers of these competitors. Creating the customer profiles is started with studying the basic theories considering how to collect consumer data. This is process that is generally used in service design processes. Due interviewing professionals who work with social media is also gained valuable information for this thesis.

Outcome of this thesis is three different customer profiles for Jämiä//Koivunen, which all have been visualized. The profiles are created by basing study on competitors of Jämiä//Koivunen and social media. More consumer data can be acquired by contacting customers via social media by inquiries or interviews. Second result for this thesis is social media plan for Jämiä//Koivunen. Final presentation is made from source material used in thesis and perception of social media. In the future the plan exhibited in thesis is used to develop the social media behavior of Jämiä//Koivunen.

Sparad: