Haku

Kundprofilering och produktexponering i Borgås Säästötalo Robinhood

QR-koodi

Kundprofilering och produktexponering i Borgås Säästötalo Robinhood

Syfte med lärdomsprovet var att utreda Borgå Robinhoods kundprofiler och därmed lägga fram produkterna på ett synligare och tillgängligare sätt. Avsikten var att undersöka kunderna och få en bättre kundkännedom samt utreda om produkterna kan marknadsföras bättre inom affären.

Den teoretiska referensramen baserade sig på litteratur om marknadsföring (Principles of marketing, P. Kotler och G. Armstrong), men mera specifikt om köpbeteende och segmentering. I teorin presenterades även supermarket psykologi och service design.

Undersökningen gjordes med hjälp av ett frågeformulär, vilket delades ut i affären tillsammans med glögg och pepparkakor. Därtill gjordes sex stycken ”gå med kunden”-fall, det vill säga kundernas inköpsrunda och tankar om affären diskuterades högt. Dessutom gjordes även observationer både i kassan och i affären och slutligen gjordes några produktplacerings experiment. Undersökningsmetoden var därmed både kvantitativ och kvalitativ.

Resultaten visade att Borgå Robinhood har sex stycken utstående kundprofiler, nämligen asiater och företagskunder, som köper mycket på en gång och speciellt kampanjprodukter. Äldre personer handlar ofta och lite på en gång. Dessutom går hälsosamma sportare, barnfamiljer samt ”gör det själv”- typer och handlar produkter till ett förmånligt pris. Produkternas pris förehöll vara dåligt framställda och personalen visade sig vara osynlig på kvällar och veckoslut.

Slutsatsen var att kampanjprodukterna bör placeras vid mittgången med synligt och färggrant pris, men ändå nära sin rätta plats. Det mest användbara sättet för att öka impulsköpen vid kassan är att placera aktuella produkter. Personalen bör på kvällar och veckoslut inte alla försvinna från affären samtidigt på så sätt finns det alltid personal till hands.

Tallennettuna: