Haku

Sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma Mokkamestarit Oy:lle

QR-koodi

Sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma Mokkamestarit Oy:lle

Tämän toiminnallisen, keväällä 2024 valmistuneen, opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma Mokkamestarit Oy:lle. Yrityksen päätuote on kahvi, mutta valikoimaan kuuluvat myös korkealaatuiset Teetaikurit-irtoteet. Mokkamestarit on kahvialan edelläkävijä, joka tarjoaa asiakkailleen poikkeuksellisen laajan kahvi- ja teevalikoiman.

Yrityksellä oli tarve tavoittaa lisää asiakasvirtaa sen kivijalkamyymälään aikavälillä tammikuusta huhtikuuhun, koska alkuvuoden neljä ensimmäistä kuukautta ovat vuoden hiljaisinta aikaa. Potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseksi luotiin sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma, joka sisältää esimerkkipostauksia yritykselle käyttöön valittuihin sosiaalisen median kanaviin, sekä markkinointikalenterin tammikuusta huhtikuuhun. Yritys kokee heillä olevan jo toimiva vuosikello, joten se rajautui työn ulkopuolelle. Digitaalinen markkinointi rajautui työn ulkopuolelle, jotta päästään perehtymään yhteen digitaalisen markkinoinnin osa-alueeseen kunnolla.

Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään digitaaliseen markkinointiin liiketoiminnan kasvattamisen keinona, digitaalisen markkinoinnin trendeihin ja megatrendeihin, sosiaalisen median kanavien vahvuuksiin ja heikkouksiin sekä brändin merkitykseen yrityksen markkinointiviestinnässä. Lisäksi tutustutaan työvälineisiin, jotka toimivat avaimina onnistuneeseen sosiaalisen median markkinointiin. Työvälineet, joihin perehdytään ovat SOSTAC-malli, MRACE-malli, SWOT-analyysi, ostajapersoonat, positiointikartta ja benchmarking.

Opinnäytetyön empiirisessä osassa luodaan SOSTAC-mallin mukainen sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma Mokkamestarit Oy:lle. Empiirisessä osassa analysoidaan lähtötilanne, kerrataan yrityksen tavoite, luodaan ostajapersoonat, tehdään esimerkkipostaukset yritykselle käyttöön valittuihin sosiaalisen median kanaviin, esitellään markkinointikalenteri ja määritetään mittarit markkinoinnin seurantaa varten. Tuloksena syntyy sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma (liite 1) ja markkinointikalenteri (liite 2).

Lopuksi pohditaan vielä työn onnistumista ja käydään läpi omaa oppimistani sekä kehitysehdotuksiani. Päällimmäisenä projektista jäi mieleen se, kuinka paljon eri työvaiheita markkinointiviestintäsuunnitelmaan kuuluu, mutta kuinka inspiroivaa sen luominen on. Hyvä perehtyminen digitaaliseen markkinointiin ja erilaisiin digitaalisen markkinoinnin työvälineisiin auttoivat paljon empiirisen osan kokoamisessa. Työ onnistuttiin kokoamaan toimeksiantajan tarpeita vastaavaksi ja toimeksiantaja oli tyytyväinen lopputulokseen, mikä olikin yhtenä mittarina työn onnistumiselle. Toisena mittarina käytettiin luova studio Marie & Johanneksen arviota työstä. Lopputuloksen todettiin olevan hyvä kokonaisuus, jonka toimeksiantaja voi ottaa käyttöön.

Tallennettuna: