Haku

Fiktiosta todeksi? Japanilaisten scifi-animaatioteosten teknologiat

QR-koodi

Fiktiosta todeksi? Japanilaisten scifi-animaatioteosten teknologiat

Tämä tutkimus käynnistyi omista kokemuksista scifi teknologian kanssa ja mielenkiinnosta japanilaisiin animaatioihin. Tutkimuksen aloittamiseen vaikutti myös Karlssonin (2022) tekemä opinnäytetyö, joka liittyi animaatioelokuviin, mutta ei scifi teknologiaan. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli tutkia japanilaisista scifi-animaatioista löytyvää teknologiaa ja sitä, kuinka moni niistä on mahdollisesti toteutunut nykypäivään mennessä. Tutkimuksessa tutkittiin myös niiden teknologioiden toteutumista lähitulevaisuudessa, jotka eivät ole vielä toteutuneet. Tämän tutkimuksen tarkoitus on myös nostaa tutkijoiden kiinnostus japanilaisiin animaatioteoksiin ja muuhun populäärikulttuuriin. Tästä tutkimuksesta voi olla siis hyötyä kaikenlaisille keksijöille ja tutkijoille, jotka miettivät mitä lähteä tutkimaan seuraavaksi.

Tutkimuksen tietoperusta luvussa on käyty läpi scifi-animen historiaa sekä joidenkin siinä esiteltyjen sarjojen teknologioita. Tietoperustassa käytiin esimerkiksi läpi Astro Boyn vaikutusta koko japanilaiselle animaatioteollisuudelle sekä miten scifi anime kehittyi 60-luvulta nykypäivään ja miten siitä on tullut suosittu lajityyppi nykypäivän animessa. Lopussa pohditaan myös sitä mikä yksittäinen lähde sai minut ensinnäkin miettimään tätä aihetta tutkimukseksi.

Tutkimus on empiirinen poikittaistutkimus, joka toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistona käytettiin 30 scifi-animeteosta, jotka katsottiin alusta loppuun ja niistä tehtiin havaintoja. Nämä havainnot kirjattiin muistiinpanoihin, joiden pohjalta tehtiin analyysia aineistosta. Aineisto valittiin MyAnimeListin scifi-lajityypin tietokannasta.

Aineiston analysointiin kuului tilastollinen vertailu siitä, kuinka moni scifi innovaatio on toteutunut sekä aineiston luokittelu tämän toteutumisen mukaan eli mitkä scifi innovaatiot ovat toteutuneet, mitkä eivät sekä mitkä ovat vielä tutkimuksen alaisia oikeassa elämässä. Aineiston analyysin mukaan nykypäivänä tutkittavana olevia scifi-teknologioita on 67 %. Käytössä olevia on 19 %, ja teknologioita, joita ei ole vielä tutkittu on 13 %.

Aineiston analyysi koostuu 98 teknologiahavainnoista, jotka käydään tarkasti läpi luvussa 5. Tässä luvussa perehdytään esitettyihin scifi-teknologioihin, ja niiden vertailukohtiin oikeasta maailmasta. Tässä esitellään ensin teknologia, ja sitten syy miksi kukin teknologia on joko käytössä, tutkittavana tai ei ole vielä tutkittu oikeassa maailmassa.

Nykypäivänä käytössä tai tutkittavana olevia scifi-teknologioita on yhteensä 86 %. Nämä teknologiat ovat siis ainakin osittain osa nykypäivää. 13 %:a teknologioista on niitä, mitä kukaan ei ole vielä tutkinut. Näiden teknologioiden ongelma voi olla, että niiden ideat ovat liian abstrakteja tai ne olisi hankala toteuttaa oikeassa maailmassa. On kuitenkin teknologioita, mitä ei ole tutkittu, mutta ne voitaisiin toteuttaa muutamaan vuoden sisään. Näitä teknologioita käsitellään luvussa 6.

Tallennettuna: