Sökning

Toimintojen välisen yhteistyön kehittäminen osana yritystoimintaa

QR-kod

Toimintojen välisen yhteistyön kehittäminen osana yritystoimintaa

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia myynnin ja viestinnän yhteistyötä osana kokonaisvaltaista toimintojen kehittämistä. Lähtökohtana tämän opinnäytetyön tekemi-seen oli osastojen välisen yhteistyön kehittäminen. Tarkoituksena oli selvittää toiminnan nykytilan ja tavoitetilan väliset eroavaisuudet, tunnistaa kehittämiskohteet ja laatia tarvittaessa toimenpiteet niiden kehittämiseksi. Opinnäytetyö perustuu Suomen myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ ry:n toimeksiantoon. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan yhteistyötä käsitteenä sekä perehdytään myynnin ja viestinnän tehtäviin organisaatiossa. Lisäksi tutkimuksessa perehdytään lyhyesti tämän tutkimuksen kohdealueena olevan tiimityöhön. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä haastattelukyselyn avulla. Aineiston analysointi tapahtui litteroimalla Excel-tilasto-ohjelmaa käyttäen. Haastattelut on suoritettu vuoden 2012 syksyllä. Tutkimukseen osallistui kymmenen Suomessa toi-mivaa keskisuurta yritystä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tyypillinen vastaaja edusti kaupan tai palvelun toimialaa ja olivat yrityksestä, joka työllistää 100-999 henkilöä. Vastauksista ilmeni, että viisi kymmenestä haastateltavasta on työskennellyt yrityksessä 5-10 vuotta. Suurin osa haastateltavista edusti ylempää keskijohtoa. Haastateltavien koulutustasoa tarkasteltaessa esiin ei nouse merkittäviä eroavaisuuksia. Ylemmän AMK –tutkinnon saaneita oli selkeästi eniten, heitä oli kuusi henkilöä. Vastauksista ilmenee myös, että neljällä kym-menestä oli alempi AMK -tutkinto. Tulosten perusteella voidaan myös todeta, että toi-menpiteille ei näyttäisi olevan kovinkaan suurta tarvetta. Tulokset myös osoittavat, että yhteistyössä on kuitenkin parantamisen ja kehittämisen varaa. Jatkotutkimuksia ajatellen, olisi mielenkiintoista nähdä, mitä mieltä haastattelijat ovat erilaisista yhteistyömuodoista ja miten niitä kannattaisi kehittää ja viedä käytäntöön.

The aim of this bachelor’s thesis was to research co-operation between Sales and Communications departments. The starting point of this thesis was to find out what is the current state of co-operation and if there is a need for development. The thesis is commissioned by SMKJ, the Union of Sales and Marketing Professionals. The theoretical part of the study handles the characteristic features of Sales and Communication in the organization as well as the concept of co-operation and team work. The research was carried out by a qualitative method using an interview survey. The survey was implemented in autumn 2012 by interviewing ten Sales and Marketing Professionals from medium-sized Finnish companies. The data was transcribed and ana-lyzed by Excel. The results of the research show that the typical respondent represented trade or service industry, and was from the company that employs 100-999 people. The responses revealed that five out of ten respondents were working in the company for 5-10 years. Most of the respondents represented the upper middle management position. There were no significant differences between the level of education of all respondents. Based on the results it is obvious that there is no need for certain actions in regards to co-operation between Sales and Communications departments. However, the results also show that there is a room for further development and improvement. In regards to further studies, it would be interesting to see if there are any specific tools to develop the co-operation from the point of view of the respondents.

Sparad: