Haku

Toimintojen välisen yhteistyön kehittäminen osana yritystoimintaa

QR-koodi

Toimintojen välisen yhteistyön kehittäminen osana yritystoimintaa

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia myynnin ja viestinnän yhteistyötä osana kokonaisvaltaista toimintojen kehittämistä. Lähtökohtana tämän opinnäytetyön tekemi-seen oli osastojen välisen yhteistyön kehittäminen. Tarkoituksena oli selvittää toiminnan nykytilan ja tavoitetilan väliset eroavaisuudet, tunnistaa kehittämiskohteet ja laatia tarvittaessa toimenpiteet niiden kehittämiseksi. Opinnäytetyö perustuu Suomen myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ ry:n toimeksiantoon. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan yhteistyötä käsitteenä sekä perehdytään myynnin ja viestinnän tehtäviin organisaatiossa. Lisäksi tutkimuksessa perehdytään lyhyesti tämän tutkimuksen kohdealueena olevan tiimityöhön. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä haastattelukyselyn avulla. Aineiston analysointi tapahtui litteroimalla Excel-tilasto-ohjelmaa käyttäen. Haastattelut on suoritettu vuoden 2012 syksyllä. Tutkimukseen osallistui kymmenen Suomessa toi-mivaa keskisuurta yritystä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tyypillinen vastaaja edusti kaupan tai palvelun toimialaa ja olivat yrityksestä, joka työllistää 100-999 henkilöä. Vastauksista ilmeni, että viisi kymmenestä haastateltavasta on työskennellyt yrityksessä 5-10 vuotta. Suurin osa haastateltavista edusti ylempää keskijohtoa. Haastateltavien koulutustasoa tarkasteltaessa esiin ei nouse merkittäviä eroavaisuuksia. Ylemmän AMK –tutkinnon saaneita oli selkeästi eniten, heitä oli kuusi henkilöä. Vastauksista ilmenee myös, että neljällä kym-menestä oli alempi AMK -tutkinto. Tulosten perusteella voidaan myös todeta, että toi-menpiteille ei näyttäisi olevan kovinkaan suurta tarvetta. Tulokset myös osoittavat, että yhteistyössä on kuitenkin parantamisen ja kehittämisen varaa. Jatkotutkimuksia ajatellen, olisi mielenkiintoista nähdä, mitä mieltä haastattelijat ovat erilaisista yhteistyömuodoista ja miten niitä kannattaisi kehittää ja viedä käytäntöön.

Tallennettuna: