Haku

Uuden myyntiassistentin perehdyttämisen kehittäminen/ Case:ABB Oy

QR-koodi

Uuden myyntiassistentin perehdyttämisen kehittäminen/ Case:ABB Oy

Perehdyttäminen on tärkeää yrityksen jatkuvan kehityksen ja menestyvän liiketoiminnan kannalta. Se on osa henkilöstöjohtamista ja henkilöstön kehittämistä. Perehdyttämisprosessi toteutetaan eri vaiheiden kautta joita ovat suunnittelu, toteutus, seuranta ja arviointi. Tavoitteena on että henkilö saa riittävän osaamisen ja valmiudet menestyä työssään. Perehdyttämisessä kohtaavat mennyt, nykyhetki, tulevaisuus sekä tulokset ja kehittäminen.

Opinnäytetyö toteutetaan toimeksiantona ABB Oy:n Domestic Sales – yksikön asiakaspalvelutiimille. Työn tarkoituksena on kehittää asiakaspalvelutiimissä aloittavien myyntiassistenttien perehdyttämistä. Tutkimuksen pääongelmana on selvittää millainen on perehdyttämisen nykytila ja miten sitä voidaan kehittää. Alaongelmina oli selvittää mitkä ovat perehdyttämisen tavoitteet ja millainen on hyvä perehdyttäjä. Tavoitteena on myös tutkia kuinka myyntiassistentin kehityspolkua voidaan kehittää.

Työ rajattiin koskemaan henkilöstöhallinnon osa-alueista perehdyttämistä. Toimeksiannon mukaisesti työssä selvitetään perehdyttämisen nykytila ja etsitään kehittämistoimenpiteitä perehdyttämisen tueksi.

Teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään perehdyttämisen teoriaa. Toisessa osuudessa syvennytään kohdeyritykseen. Teemahaastattelut toteutettiin huhtikuun 2013 aikana. Tutkimustulosten perusteella luodaan kehittämisehdotuksia avuksi uusien myyntiassistenttien perehdyttämiseen. Työn liitteenä ovat haastattelurungot.

Tallennettuna: