Haku

Kuminakorppuja ja karhunlihaa vai leipää ja maitotuotteita? Ostokäyttäytyminen Lasipalatsin Eat&Joy Maatilatorilla

QR-koodi

Kuminakorppuja ja karhunlihaa vai leipää ja maitotuotteita? Ostokäyttäytyminen Lasipalatsin Eat&Joy Maatilatorilla

Kestävän kehityksen arvostaminen ja kuluttamisen vaikutusten huomioiminen ovat luoneet kuluttajien ruokatottumuksiin uusia merkityksiä. Ruoan valinnassa näkyy ekologisia ja eettisiä ulottuvuuksia, mikä on johtanut muun muassa lähi- ja luomuruoan yleistymiseen. Tämän päivän kuluttajalle hyvä maku, terveellisyys, hinta ja kotimaisuus ovat ensisijaisia ominaisuuksia ruoan valinnassa.

Tämän opinnäytetyön aiheena on tutkia Lasipalatsin Eat&Joy Maatilatorin asiakkaiden ostokäyttäytymistä sekä heidän tyytyväisyyttään Maatilatorilla saamaansa palvelua kohtaan. Tavoitteena on kerätä tietoa toimeksiantajan asiakkaista palvelun ja tuotevalikoiman kehittämiseksi. Opinnäytteenä toteutettiin kvantitatiivinen asiakastutkimus informoidun kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake sekä analysointi tehtiin Webropol 2.0 -sovelluksen avulla. Asiakastutkimus toteutettiin Lasipalatsin Eat&Joy Maatilatorilla elokuussa 2012. Vastauksia kerättiin satunnaisotannalla 100.

Tutkimukseen osallistuneista enemmistö oli naisia, suorittanut korkeakoulututkinnon, asui Helsingissä ja ilmoitti kotitalouden yhteenlasketut bruttotulot välille 60 000-89 999 €. Vastaajat arvostivat eniten lähiruoan laatua ja luomuruoan lisäaineettomuutta. Lasipalatsin Maatilatorille tultiin tietyn tuotteen takia ja harvemmin, kuin kerran kuukaudessa. Vaikka hintatasoa pidettiin melko kalliina, tuotteita ja palvelua arvostettiin.

Tutkimuksesta voidaan osoittaa, että asiakkaat ymmärtävät lähi- ja luomuruoan merkityksiä mutta tuotteita kulutetaan yhä vähän. Niin sanottuja aktiivikäyttäjiä ei vielä ole. Lasipalatsin Maatilatori vaikuttaa paikalta, josta haetaan elämyksiä ja tullaan tapaamaan ”super super ihania ihmisiä”, joilta saa asiantuntevaa palvelua.

Opinnäytetyöprosessin lopulla Lasipalatsin Eat&Joy Maatilatori yhdistettiin Kluuvin toimipisteeseen. Jotta asiakkaat pysyvät uskollisena muutoksesta huolimatta, tulee heille tarjota entistä asiantuntevampaa palvelua ja luoda vielä vetovoimaisempia elämyksiä.

Tallennettuna: