Haku

Miksi liikunnanohjaajaksi? Hakijoiden uravalintamotiivit

QR-koodi

Miksi liikunnanohjaajaksi? Hakijoiden uravalintamotiivit

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Haaga-Helia ammattikorkeakouluun liikunnanohjaajiksi hakeneiden uravalintamotiiveja eli sitä, mikä saa ihmisen hakeutumaan liikunta-alan koulutukseen Haaga-Helia ammattikorkeakouluun. Tutkimuksessa selvitettiin hakijan tyypillistä profiilia sekä eroja nais- ja mieshakijoiden uravalintamotiiveissa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin erosiko uravalinta ensisijaisen hakutoiveen tai hakukertojen määrän suhteen sekä mitä mielikuvia pääsykokeisiin osallistuneilla hakijoilla oli liikunnanohjaajan työstä. Tutkimuksessa selvitettiin myös opintonsa syksyllä 2011 aloittaneiden yhteneväisyyksiä uravalintamotiiveissa.

Tutkimus toteutettiin Webropol 1.0 ohjelman avulla tehtynä kyselynä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun liikunnanohjaajien valintakokeissa 6.-9.6.2011 ja hakijakyselyyn vastasi 309 hakijaa. Vastaajista naisia oli 167 ja miehiä 142. Tutkimuksen tuloksia vertailtiin sukupuolen, uravalintamotiivien, ensisijaisuuden ja hakukertojen määrän mukaan. Tuloksia tarkasteltiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla keskiarvoina ja prosenttilukuina.

Tutkimuksessa selvisi, että hakijoiden merkittävimmät uravalintamotiivit olivat alan ihmisläheisyys, hakijan hyvät liikuntakokemukset, pitkäaikainen kiinnostus liikunta-alaa sekä opetus- ja ohjaustyötä kohtaan. Erilaisista vaikuttavista tekijöistä tärkeimmäksi uravalintamotiiviksi nousi liikunta-alan monipuolisuus. Vastaajista 53 % ilmoitti liikunta-alan monipuolisuuden tärkeimmäksi uravalintamotiiviksi.

Yhteenvetona voidaan todeta, että liikunnanohjaajaksi hakevat ovat selvästi sisäisesti motivoituneita uravalinnan suhteen ja ulkoisilla motivaatiotekijöillä ei ole kovinkaan suurta merkitystä alalle hakeutumiseen. Liikunnanohjaajaksi opiskelemaan hakemiseen vaikuttavat monet eri tekijät. Näitä eri tekijöitä yhdistää hakijoiden positiivinen kuva liikunnasta ja liikunnanohjaajan työstä.

Tallennettuna: